Är uv-ljus farligt för en leopardgecko ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1159
626
Temla:
Lizzy skrev:

Tack ! Vi var och hämtade en ny liten gecko igår. Levande djur ingår i konsumentköplagen. Det var en mils skillnad på denna och våran tidigare. Mkt piggare rörligare än den andra någonsin var. Han var nog medveten om att detta inte uppkommer så snabbt. Ville dock skylla på leverantören till honom. Tror nog att det du skriver stämmer ang foder, kalk ljus mm i affären. Vi ska verkligen boosta denna från början med uvlampa korta stunder då vi än så länge inte har någon svag uvlampa. Vi har höjt den vi har och har den bara tänd när vi ör hemma och kan bevaka. Kalk och vitaminer på all mat nu i början. Fixade en fuktgrotta med mossa som ligger i varma delen. Hon låg där inatt det märktes att hon tyckte om fukten. hon har också flera andra gömställen som hon rör sig mellan. Känner att jag går vidare nu. Härdanefter så åker vi på mässor om vi ska köpa ytterligare djur. Tänkte åka i helgen och köpa mer saker för att få ett riktig bra terrarium. Där kan jag nog få ännumer tips och råd som är rätt och riktiga. 

Härligt att höra! Bra med fuktgrotta - en annan sak som saknas i vissa affärer. Ställ gärna in en liten skål med kalk, eller en kalksten så kan den slicka i sig efter behov. Lycka till! :) 

26
8
Lizzy:
Temla skrev:

Härligt att höra! Bra med fuktgrotta - en annan sak som saknas i vissa affärer. Ställ gärna in en liten skål med kalk, eller en kalksten så kan den slicka i sig efter behov. Lycka till! :) 

Tack det ska jag göra med en gång. 

63
131
Toke:
Temla skrev:

Du har rätt att kräva uppfödarbevis eller överlåtelsedokument plus skötselråd från affären. Det är deras skyldighet att tillhandahålla. 

Var kommer denna uppgift ifrån? Gäller inte kravet om uppfödarbevis/ursprungsintyg endast A- och B-listade djur?

mvh
Björn

4
0
Juliaols:
UV ljus är inte farligt för en leopardgecko, tvärt om!
men om du har ett högt terrarium som jag så ska det inte vara någon fara. Alternativet är att du har lampan tänd en stund på dagen, de får ändå lite UV strålar på sig i Afkanistan eller Pakistan.  Och om du har flera gömställen i terrariumet kan du ha en värmelampa. De gillar växlande klimat i terrariumet som i deras hemland.
Du kan ta med D vitaminerna i maten är dock lite osäker på om det faktist fungerar men fråga en expert.

4
2
MrFW:
denka skrev:
leopard geckos är nattaktiva så uv är inte nödvändigt.. sen om d är farligt tror ja ej...beror på avstånd men då kan även vilken lampa som helst farlig för dom....

ja blandar kost t mina geckos allt från zofobas,dubia å syrsor.. har en kalksten inne hos dom som dom slickar på

Spelar ingen roll om de är natt aktiva använd uv ljus, uv ljuset kommer att finnas i hela terrariet men i olika grader. Även i grottor och hålor. Lika för dig du blir brun i skuggan oxå men inte liks fort. 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Att ha rätt UVB-ljus är viktigt. Samma lampa kan inte användas till skäggis och leopardgeckos (bortsett om den är förbrukad mycket och tappat den mesta UV-strålningen eller hängs längre upp etc) eftersom skäggisen ska ha 4-6 och leopardgeckon bara 1-2 (Jag har för mig att det var procent UVB, kan ha varit UV index, jag är inte så insatt, men det kunde variera beroende på avstånd från lampan osv.). Oavsett är det viktigt vilken lampa man har beroende på vilket djur.

MrFW skrev:

Spelar ingen roll om de är natt aktiva använd uv ljus, uv ljuset kommer att finnas i hela terrariet men i olika grader. Även i grottor och hålor. Lika för dig du blir brun i skuggan oxå men inte liks fort. 

Nej, inte riktigt. Gällande UVB så ges det till reptiler för att ge dom vitamin D3, vilket som jag tolkat det som är till för att kunna "hantera/ta upp" kalken så att säga. Till nattaktiva djur kan man ge D3 i pulverform som man pudrar insekterna med eller så. Till dagaktiva, soldyrkande djur är det inte tillräckligt och dom kommer troligen utveckla MBD (vilket kommer från antingen kalkbrist eller brist på D3 för att kunna "ta upp" kalket). En leopardgecko räcker det med pulverformen.

Däremot är det bra med UVB i terrariet, särskilt eftersom reptilögat ser UVB till skillnad från oss och det är som att de uppfattar omgivningen helt annorlunda. Mina ögonfransar har blivit mer aktiva sedan jag fick med några UVB-lampor till deras nya terrarium, och jag ska fixa det till mina husgeckos som sitter framme och solar en hel del. I naturen kan nattaktiva djur ligga med bara något ben så ljuset når dit och det räcker.

4
2
MrFW:
EmanuelKarl skrev:
Att ha rätt UVB-ljus är viktigt. Samma lampa kan inte användas till skäggis och leopardgeckos (bortsett om den är förbrukad mycket och tappat den mesta UV-strålningen eller hängs längre upp etc) eftersom skäggisen ska ha 4-6 och leopardgeckon bara 1-2 (Jag har för mig att det var procent UVB, kan ha varit UV index, jag är inte så insatt, men det kunde variera beroende på avstånd från lampan osv.). Oavsett är det viktigt vilken lampa man har beroende på vilket djur.

Nej, inte riktigt. Gällande UVB så ges det till reptiler för att ge dom vitamin D3, vilket som jag tolkat det som är till för att kunna "hantera/ta upp" kalken så att säga. Till nattaktiva djur kan man ge D3 i pulverform som man pudrar insekterna med eller så. Till dagaktiva, soldyrkande djur är det inte tillräckligt och dom kommer troligen utveckla MBD (vilket kommer från antingen kalkbrist eller brist på D3 för att kunna "ta upp" kalket). En leopardgecko räcker det med pulverformen.

Däremot är det bra med UVB i terrariet, särskilt eftersom reptilögat ser UVB till skillnad från oss och det är som att de uppfattar omgivningen helt annorlunda. Mina ögonfransar har blivit mer aktiva sedan jag fick med några UVB-lampor till deras nya terrarium, och jag ska fixa det till mina husgeckos som sitter framme och solar en hel del. I naturen kan nattaktiva djur ligga med bara något ben så ljuset når dit och det räcker.

Läste att de hade mättit uvb i en håla som höll leopard å de va 70% uvb i hålan/grottan på dagen. Så de kommer aldrig undan uvb ute. Så även om de inte är i direkt ljus så träffas de av uvb. Men om det är ett måste ska ja låta va osagt, men skulle inte ta bort de från våran. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild