Lizzy skrev:
Nu är jag konfunderad. Köpte en leopardgecko för 1 1/2 månad sedan. Skötte den enligt råd från affären. En värmeplattapå ena sidan vanliga lampor uppifrån. Syrsor som skakades med vitamin och kalk. Jag började inte med det med en gång för säljaren var inte direkt tydlig med det. Dessutom hade han inget inne då. I lördags blev hon riktigt dålig och vi fick avliva henne. Vi träffade en veterinär som var expert på exotiska djur som detta är. Han sa att hon hade kalkbrist. Vanligtvis så klarar dom ett fall från den höjden. Han menade på att hon inte lyckades ta upp kalcium i den omfattningen som hon behövde och att till det så behövs D vitamin som dom får från både UVA och UVB ljus. Att han inte håller med om rådet vi fått att inte ha det. Affären säger att man absolut inte ska ha det för dom bränner sig då! Vi har köpt en värmelampa med både värme och uv ljus. Kommer vi ta kål på även nästa ödla? Det känns fruktansvärt, men samtidigt så borde kanske bristen funnits redan när vi köpte henne. Vad tror ni?
Om ni köpte den för 1 1/2 månad sedan hade den redan kalkbrist, det tar längre tid än så för att utveckla symptom...
Hmm ute och klättrar runt? Jag rekommenderar att ni läser på en del om hantering och lämpligheten runt detta inför nästa djur. Ett tips är att tänka på ödlor som fiskar, fina att se på men mår generellt dåligt att lämna sin naturliga miljö. Det finns alltid undantag såsom hälsokoll, fotografering (enstaka gånger) eller städning av terrat m.fl.
Du fick en bra länk om ljus men viktigast att hålla koll på är att uvb inte går igenom glas! ;-)
OM du haft de två ödlorna i samma terra kan faktiskt leon blivit sjuk av den andra ödlan då den kommer från det vilda och kan bära på allt möjligt som de fångenskapuppföda djuren normalt sett inte utsätts för, detta gäller även om de är i separata terrer och du inte rengjort händerna eller material ex. pincetter mellan.
Min rekommendation är att endast köpa djur av seriösa uppfödare, då får du friska och pigga djur. Många djuraffärer har dålig koll på skötsel av reptiler och håller dem fel den tid de spenderar i butiken.
Hoppas att nästa ödla mår bra och att du får njuta av den länge :-)