Kan ni hjälpa mig att artbestämma

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

26
8
Lizzy:
Hej
Slinky hängde med grannens smutstvätt hem i somras. Självklart så blev han räddad av oss och vi har ny blivit nybörjarödlemänniskor. Vi var i Torrevieja
I Spanien. Kan man utifrån bilderna se kön så hade det varit kul förstås. 

184
218
Kristian_F:
(Lacerta sp.). Kanske (Lacerta vivipara)?  

www.livescience.com/1902-lizard-love-triangles-exposed.html

En hane isåntfall :).

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Kristian_F skrev:
(Lacerta sp.). Kanske (Lacerta vivipara)?  

www.livescience.com/1902-lizard-love-triangles-exposed.html

En hane isåntfall :).

Om den är från Sverige är det en Zootoca vivipara. Ingen sandödla. Såg nu att det var i Spanien. I delar av Spanien förekommer skogsödlan, dock vet jag inte vart Torrevieja ligger, om inte skogsödlan förekommer där så tror jag snarare att det är en svensk som krypit in och lagt sig i smutstvätten av någon (konstig) anledning. Ser nämnligen väldigt mycket ut som skogsödla. Det är hursomhelst ingen sandödla, den är familjen Lacertidae, men släkte och art var fel gissat=P. Inte menat som ett påhopp utan vill förmedla kunskap då många hittar skogssödlor och undrar om den är en sandödla.

184
218
Kristian_F:
Fast (Lacerta vivipara) är ju synonym med (Zootoca vivipara). Den är ju vanlig i stora delar av världen.
Sandödla heter (Lacerta agilis).

26
8
Lizzy:
Det kan nog stämma med skogsödla om de nu kan finnas där vi var. Han hittades på golvet i tvättstugan vid en vattenpöl. Ganska medtagen och med en skadad fot. Sannolikheten att han är svensk är otroligt liten. Hane? Hur ser man det? Färg? Form?

321
444
Daniel_S:
Lizzy skrev:
Det kan nog stämma med skogsödla om de nu kan finnas där vi var. Han hittades på golvet i tvättstugan vid en vattenpöl. Ganska medtagen och med en skadad fot. Sannolikheten att han är svensk är otroligt liten. Hane? Hur ser man det? Färg? Form? 

Bor ni i Torrevieja?

26
8
Lizzy:
Daniel_S skrev:

Bor ni i Torrevieja?

Nej min grannes pappa och fru bor där. Vi brukar åka ner med grannarna på sommaren. 

321
444
Daniel_S:
Daniel_S skrev:

Bor ni i Torrevieja?

Glöm min fråga, jag läste ditt inlägg lite snabbt. 
Däremot ser jag i ditt album att du har ödlan tillsammans med en leopardgecko..? Hoppas det bara var väldigt tillfälligt och att den nu hålls ensam?

184
218
Kristian_F:
Lizzy skrev:
Det kan nog stämma med skogsödla om de nu kan finnas där vi var. Han hittades på golvet i tvättstugan vid en vattenpöl. Ganska medtagen och med en skadad fot. Sannolikheten att han är svensk är otroligt liten. Hane? Hur ser man det? Färg? Form?

Färgen och fläckarna på magen främst. Här har du lite könsskillnader: www.herpetofauna.co.uk/common_lizard.htm
Hanna:
Är ni i Spanien nu eller har ni ödlan i Sverige? Jag förstod tyvärr inte riktigt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild