2st kungspyton i samma terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

60
44
Kong:
Hej! 
Jag skulle vilja ha 2st kungspyton i samma terrarium. Kan man ha det? Hur stort terrarium måste jag ha minst? 
Mvh 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Här kan du gå in och läsa om vad som är MINIMIKRAV, i storlek på terrarium. Kan man så bör man ha större än vad som anges i den tabellen. =)

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=terrarium&tsub=l80

60
44
Kong:
Så om jag har ett terrarium som är 120×60×60 så är det lugnt? 
Blir det för trångt ? 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Det hänger på hur pass stora/långa ormarna är.

I ett terrarium som är 120*60 så är bottenytan 0,72kvm. Då får du ha 2st ormar som är 126-150 cm långa. Är någon av dem längre måste du ha större.

379
399
Mr_B:
Är man beredd på o bli av med ena så går det och ha två i samma terrarium. Det förekommer en viss risk av kanibalism hos arten. 

71
98
gnagethazze:
Jag rekomenderar inte att ha två stycken i samma terrarium! Stressen och till följd matvägran, det är inte schyst för djuren helt enkelt.

60
44
Kong:
Tack för svar folket. Jag har bestämt mig för att bara ha en för ormarna skull såklart.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Kong skrev:
Tack för svar folket. Jag har bestämt mig för att bara ha en för ormarna skull såklart.

Ett mycket bra beslut måste jag säga! :) Även om det många gånger fungerar att hålla ormar tillsammans så är det långt ifrån optimalt, det är ju som dom flesta vet solitära djur. Ensamlevande som trivs bäst ensamma större delen av året. Roligt att höra att du kom fram till den slutsatsen :) Önskar dig all lycka till i hobbyn. 

70
21
MelvinReptiles:
Jag har två styckna kungspyton i samma terrarium, och dom är bästisar äter regelbundet och allt är bra med dom.
Och jag har inte hört något om kannibalism när det gäller kungspyton, men kungssnokar ska du inte ha två i ett och samma terrarium för där kan det sluta med att den ena äter upp den andra. :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

mehe5 skrev:
Jag har två styckna kungspyton i samma terrarium, och dom är bästisar äter regelbundet och allt är bra med dom.
Och jag har inte hört något om kannibalism när det gäller kungspyton, men kungssnokar ska du inte ha två i ett och samma terrarium för där kan det sluta med att den ena äter upp den andra. :)

Med all respekt, jag vill inte låta fördömande men du är 14 år & har antagligen inte erfarenheten som krävs för ett sådant uttalande.. Jag har varit i hobbyn över 20år och har sett flertalet olyckor med pytonormar i samma terrarium, är bara dumt att hålla solitära djur ihop på en begränsad yta :) Flera arter boa & pytonormar kan & kommer att äta eller skada artfränden den delar boende med, kan ibland ta flera år innan något händer.. Jag talar av erfarenhet och kunskap! Inget jag hittar på. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild