Hur tät är formplyfa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

378
479
Svedjemo:
Finns det någon här på forumet som har byggt regnskogsterrarium i formplyfa och kan svara på hur mycket vatten formplyfa tål om det är obehandlat? Om ni har behandlat det, hur har ni gjort?

164
35
anders890:
Svedjemo skrev:
Finns det någon här på forumet som har byggt regnskogsterrarium i formplyfa och kan svara på hur mycket vatten formplyfa tål om det är obehandlat? Om ni har behandlat det, hur har ni gjort?


Jag har byggt några regnskogsburkar i formplywood och det tål hur mycket vatten som helst så länge du tätar skarvar med akvariesilikon, har du reglar så lackar du dom med 2- komponents akvarielack, är ganska vanligt att man bygger akvarium av formplywood. 

86
55
lepida:
Kolla www.traguiden.se brukar finnas en del info. Du kan maila dom brukar vara bra på svara!

30
55
Conta:
Formplywood är bra i riktigt fuktiga terrarier. Absolut. Men jag tror man bygger akvarier i något dom heter Marineplywood.
För många år sedan byggde jag en vattendel till en Bandvaran i Marineplywood. Funkade kanon.
Marineplywooden är ganska tung och dyrare än annan plywood.

2966
1646
Hoggaforfan:
Det är gjort för att motstå vätska annars hade skivorna riskerat att fastna eller förstöra cementen. Det har tydligen varit ganska vanligt att bygga akvarium med det när hobbyn var ung har jag fått berättat för mig.

Finns mängder med formplyfa på tropikariet och mitt eget Surinam-skåp har varit igång i 3½ år och jag har inte märkt något på skivorna.

164
35
anders890:
Hoggaforfan skrev:
Det är gjort för att motstå vätska annars hade skivorna riskerat att fastna eller förstöra cementen. Det har tydligen varit ganska vanligt att bygga akvarium med det när hobbyn var ung har jag fått berättat för mig.

Finns mängder med formplyfa på tropikariet och mitt eget Surinam-skåp har varit igång i 3½ år och jag har inte märkt något på skivorna.


Är tydligen ganska vanligt att man fortfarande bygger akvarium i formplywood, speciellt dom som håller på med lite större fiskar och akvarium. 

378
479
Svedjemo:
Hoggaforfan skrev:
Det är gjort för att motstå vätska annars hade skivorna riskerat att fastna eller förstöra cementen. Det har tydligen varit ganska vanligt att bygga akvarium med det när hobbyn var ung har jag fått berättat för mig.

Finns mängder med formplyfa på tropikariet och mitt eget Surinam-skåp har varit igång i 3½ år och jag har inte märkt något på skivorna.

Har du använt vanlig formplyfa till ditt Surinam-skåp och hur har du tätat skarvarna?

378
479
Svedjemo:
lepida skrev:
Kolla www.traguiden.se brukar finnas en del info. Du kan maila dom brukar vara bra på svara!

Tack för tipset! Jag hittade följande info som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka:
"Plywood används även för inklädnad av betongformar. Formplywood är ytbelagd med en fenolfilm. Fenolfilmens tjocklek och hanteringen av skivorna avgör hur många gånger de kan användas, normalt är cirka 50 gjutningar."

Frågan är vad som händer efter ca 50 gjutningar? Är vattentätheten förbrukad då? Beror det på mekaniskt slitage eller att materialet har fått utstå så mycket fukt? Kan man då ha vatten stående i ett formplyfa-terrarium i flera år utan att det börjar läcka? Många frågetecken :)

378
479
Svedjemo:
anders890 skrev:


Jag har byggt några regnskogsburkar i formplywood och det tål hur mycket vatten som helst så länge du tätar skarvar med akvariesilikon, har du reglar så lackar du dom med 2- komponents akvarielack, är ganska vanligt att man bygger akvarium av formplywood. 

Hur länge har dina terrarium stått med konstant fuktig plyfa?

168
248
Akesson:
Svedjemo skrev:

Frågan är vad som händer efter ca 50 gjutningar? Är vattentätheten förbrukad då? Beror det på mekaniskt slitage eller att materialet har fått utstå så mycket fukt? Kan man då ha vatten stående i ett formplyfa-terrarium i flera år utan att det börjar läcka? Många frågetecken :)


Utan någon större efterforskning skulle jag vilja säga att det handlar om mekaniskt slitage.
Fenolfilmen slits tillräckligt o skador i ytan gör att vätan från betongen tränger in i fanéret o det börjar i sin tur svälla o bubbla sig.
Limmet i formplyfan är vattenfast, precis som övriga plywood men det är fanéret (trälagren) som går åt skogen.
Du kan med andra ord använda dig av vilken plywood du vill så länge du tätar ytan.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild