Rottenroth skrev:
Jag skulle vilja se dig köpa V. berus med svensk lokalitet och sen lyckas få med dem in i en tullkontroll. Alternativt att LST skulle ge dig ett OK på att hålla dem.
I ett försök att fortsätta prata om trådens faktiskt ämne (huggormshållning i Sverige), undrar jag hur detta kommer sig. Tidigare i tråden har det framkommit att hållandet av
V. berus inte bryter mot några regler, så länge just precis de individerna man håller inte är viltfångade. Det innebär alltså att man får köpa fångenskapsfödda
V. berus som kommer från viltfångade föräldrar. Svensk lokalitet eller ej verkar, så vitt jag kan hitta (och jag kan mycket väl ha missat det), inte vara relevant ur Artskyddsförordningens synpunkt. Det bör således inte alls vara något lagligt problem att importera (och hålla)
V. berus med svensk lokalitet från Tyskland, så länge de faktisk köpta individerna
inte är viltfångade. Rätta mig gärna om jag missar något!
Med tanke på trådens totala urartande vill jag ta tillfällen att påpeka att jag
inte, varken med detta inlägg eller tidigare, på något sätt uppmuntrar till köp av fångenskapsfödda individer av viltfångade föräldrar. Jag tycker däremot att diskussionen är intressant (och nyttigt), just då det verkligen känns som att laglighet och moral inte alls går hand i hand alla gånger. Jag är även en förespråkare av att faktiskt gå direkt till källorna, snarare än "jag har hört detta från denna person"-mentaliteten vilket lätt uppkommer på forum, vilket kan leda till "sanningar" med argumentet "det vet väl alla". Med detta sagt pekar jag inte finger mot någon alls, utan jag ville snarare bara lyfta fram detta lite extra.