Rosenlukas skrev:
Man får ej ha djur av svensk lokalitet. De djuren jag har härstammar ifrån tyska lokaler, absolut inte svenska. Det enda som stämmer överens är att det är samma art som finns i Sverige, inget annat. Självklart måste man ha papper som kan bevisa att djuren man har är 3:e generationens fångenskapsippfödda, och där F1 generationen ska ha tagits in på laglit vis. Skulle uppskatta om man fick diskutera sina egna djur själv så att det ej blir några missförstånd.
Nu baserar jag förvisso detta på ett mail från från Jordbruksverket från 2011, men så länge reglerna inte har ändrats sedan dess så stämmer detta inte rakt av heller. 2011 mailade jag jordbruksverket och frågade hurvida man får hålla kopparödda eller inte i Sverige, med tanke på just att det är en art som finns i Sverige. Eftersom jag då hade hört att man endast får ha individer som levt minst två generationer i fångenskap, frågade jag även om det stämmer. Jag fick då detta svar, som i korthet går ut på att det finns inget som säger att man inte får ha svenska reptiler "bara för att de är svenska reptiler", och att de
ej heller måste levt ett visst antal generationer i fångenskap (man får däremot inte hålla vildfångade individer). Skall dock observeras att detta gäller just kopparödla, där andra svenska reptiler kan vara upptagna i andra bilagor än just den arten. Se hela mailet nedan:
"Hej Martin!
Att du inte har hittat någon regel som säger att man bara får hålla Anguis fragilis i fångenskap om de har levt två generationer i fångenskap beror på att det inte finns någon sådan regel. Det här problemet är lite invecklats så jag tar det steg gör steg.
Frågan är alltså om det finns någon föreskrift som förhindrar hållande av Anguis fragilis som härstammar från vildfångade föräldrar. Kopparödlan är upptagen på artskyddsförordningens bilaga b. Den är däremot inte upptagen på bilaga 1. Det är i första hand bilaga 1 som är intressant i detta sammanhang.
Artskyddsförordningen 2007:845 23 § säger att.
Det är förbjudet att förvara eller transportera
1. levande fåglar och fågelägg med embryo av arter som lever vilt inom Europeiska unionens europeiska territorium,
2. levande djur och växter av de arter som i bilaga 1 till denna förordning har markerats med N eller n.
Förbudet gäller alla levnadsstadier hos djuren och alla stadier i växternas biologiska cykel.
Med andra ord är grundregeln att det är förbjudet att inneha alla arter som finns i bilaga 1. Det finns dock ett undantag, Enligt 28 § samma förordning gäller att:
Förbudet i 23 § gäller inte
1. djur och fågelägg, om det visas att exemplaret har tagits från naturen i enlighet med bestämmelser i jaktlagen (1987:259),
2. växter och djur utom fåglar, om det visas att varken växten eller djuret eller dess föräldrageneration har levt vilt,
3. växter och djur, om det visas att exemplaret har tagits från naturen på ett lagligt sätt före den 1 januari 1999,
4. vid transitering i enlighet med rådets förordning (EG) nr 338/97,
5. tillfällig förvaring i samband med omhändertagande för vård och behandling på grund av sjukdom eller skada, eller
6. fasan, rapphöna och gräsand.
Enligt 2 punkten får man således bara hålla sådana arter som markerats med N eller n i bilaga 1 om både föräldrar och avkommor levt hela sina liv i fångenskap. Men eftersom Anguis fragilis inte omfattas av bilaga 1 finns inget krav på att både djuret och föräldrarna måste ha levt i fångenskap.
Nästa fråga som är intressant är vad våra svenska djurskyddsregler säger om att hålla vildfångade djur. Enligt DFS 2004:16 L 80 1 kap. 4 § får man inte hålla, förmedla eller sälja vildfångade djur för sällskap och hobby. Förbudet gäller alla djur utom akvariefisk.
Slutsatsen blir alltså att: Man får inte hålla vildfångade Anguis fragilis men det är tillåtet att hålla ungar som är avkomma till vildfångade föräldrar."
Jag vill återigen påpeka att detta är från år 2011, och det kan ha ändrats sedan dess, vilket jag inte har koll på.