ExoTerra sandmatta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
626
Temla:
Någon som provat den här?

www.exo-terra.com/en/products/sand_mat.php 

1275
1725
Falk:

Kanske skulle duga som bakrund men som ett substitut till ett substrat så tror jag att det är värdelöst. Ett substrat ska ju finnas för att djuret skall få ett så naturligt habitat som möjligt med grävmöjligheter, microhabitat osv.

Känns som att dom som skapat denna produkt inte tänker på djurens bästa i första hand utan istället en ytterligare onödig produkt att lägga på butikshyllorna.

18
11
Christopher:
Skaffade sådana nyligen till mina terrarier med leopardgeckos. Tycker de funkar utmärkt med tanke på att de inte gräver så värst (har fuktgrottor med torv också), det är mer naturligt för djuren att röra sig på jämfört med lös finkornig sand samt att ödlorna inte kan äta av det och bli förstoppade. 

Men hur lämpliga de är beror förstås på art! 

82
45
SusannaNO2:
Ganska säker på att detta togs fram då förstoppning pga sand är ett vanligt problem hos bl.a leopardgeckos. Men jag håller med, är ju inte det mest "naturliga" men är mer naturligt än endast sand. Ett bättre alternativ vore att använda nåt excavator clay-aktigt eller torrt kokosfiber t.ex.

1159
626
Temla:
Christopher skrev:
Skaffade sådana nyligen till mina terrarier med leopardgeckos. Tycker de funkar utmärkt med tanke på att de inte gräver så värst (har fuktgrottor med torv också), det är mer naturligt för djuren att röra sig på jämfört med lös finkornig sand samt att ödlorna inte kan äta av det och bli förstoppade. 

Men hur lämpliga de är beror förstås på art! 

Hur är det att rengöra dom? Lossnar sanden då så man till slut har en sandlös matta? 

Varken mina skäggagamer eller leopardgeckos gräver förutom när de ska lägga ägg. Skäggagamerna har en stor äggläggningslåda dom använder och leopardgeckosarna lägger alltid sina ägg i  fuktlådorna även om jag ordnat grävmöjligheter för detta syfte.
Har haft sand/torv blandning tidigare men helt värdelöst för mina djur. Dels ger det inget fast bra underlag att gå på och dels lägger sig sanden i vatten- och matskålar. De har ju betydligt hårdare underlag i det vilda än det här lösa skräpet man envisas med att ha i terrarier. Har även provat Excavator lera men var inte så jättenöjd med det.

18
11
Christopher:
Temla skrev:

Hur är det att rengöra dom? Lossnar sanden då så man till slut har en sandlös matta? 

Varken mina skäggagamer eller leopardgeckos gräver förutom när de ska lägga ägg. Skäggagamerna har en stor äggläggningslåda dom använder och leopardgeckosarna lägger alltid sina ägg i  fuktlådorna även om jag ordnat grävmöjligheter för detta syfte.
Har haft sand/torv blandning tidigare men helt värdelöst för mina djur. Dels ger det inget fast bra underlag att gå på och dels lägger sig sanden i vatten- och matskålar. De har ju betydligt hårdare underlag i det vilda än det här lösa skräpet man envisas med att ha i terrarier. Har även provat Excavator lera men var inte så jättenöjd med det.

Mja lite kan nog lossna, men ingen större fara om man tar det lite varsamt. Själv har jag lagt en liten bit plastmatta på stället geckona gör sina behov. Praktiskt med vanedjur :) 

1159
626
Temla:
Christopher skrev:

Mja lite kan nog lossna, men ingen större fara om man tar det lite varsamt. Själv har jag lagt en liten bit plastmatta på stället geckona gör sina behov. Praktiskt med vanedjur :) 

Tack för info! Ja, bra med vanedjur. :) Ska också ordna en "toalett" om jag skaffar sandmatta. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild