HJÄLP!! Är väldigt orolig för min KP!!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
4
mossypagan:
Jag har panik just nu och vet inte vad jag ska göra. Jag känner mig så j*vla dum som inte fattade hur smidiga kungspytons kunde vara. Högst upp i mitt terrarium är det en liten liten springa (har nu täckt för den!!!) och utanför springan (terrariet) sitter det en silvertejpsbit. Min kunspyton han nu slingrat in en liten del av kroppen i springan och förmodligen fastnat i silvertejpen. Lite svårt att förklara. Men huvudsaken är att han överlever och mår bra.

Det har blivit ett väldigt stort sår och det blöder lite. Är väldigt orolig för honom. Vad ska jag göra?!! Kommer han klara sig?! Kommer det bli infekterat?! Ska jag åka till veterinären?! Kommer han få tillbaka fjällen?! Kan han få problem med ömsning i framtiden?! Och ska jag fortfarande mata honom fast han ser ut såhär...skulle vara evigt tacksam för svar!!!!!

Medlem i SkHF
389
501
anniemalmros:
Jag hade börjat med att lägga över honom i en ventilerad plastback eller annat terrarium om du har det, med papper i botten så såret inte blir för smutsigt och riskerar bli infekterat. 
Kan dock inget om sådana skador så några råd om skötsel av såret lämnar jag åt andra att ge! Hade själv kontaktat veterinär i detta läget. 

24
4
mossypagan:
anniemalmros skrev:
Jag hade börjat med att lägga över honom i en ventilerad plastback eller annat terrarium om du har det, med papper i botten så såret inte blir för smutsigt och riskerar bli infekterat. 
Kan dock inget om sådana skador så några råd om skötsel av såret lämnar jag åt andra att ge! Hade själv kontaktat veterinär i detta läget. 

Jag har honom i en plastback nu. Har papper i botten, grotta och vattenskål. Ska ringa veterinär imorgon!

379
399
Mr_B:

Uppdatera gärna efter veterinären. 

Du får nog räkna med en del ömsproblem samt att det kommer ta tid innan huden läkt ordentligt. Kommer troligen inte bli som orginalhuden heller men kan ha fel här. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Ormar har fantastiskt läkkött så håll det rent så kommer det garanterat läka ihop på några veckor. Kontakta veterinär är absolut ingen dum ide! Du bör INTE mata honom tills det är nästintill färdigläkt, så skulle iaf jag gjort :) Finns ingen anledning att låta den lägga energie på att smälta mat istället för att läka såret. 

Men ha honom i en plastlåda, jag skulle tagit ut pappret på botten men kanske en smaksak. Och gör rent dagligen eller minst några gånger i veckan med bakteriedödande medel, förslagsvis klorohexidin eller hur det stavas, finns andra liknande produkter också såklart. Köps på apoteket.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild