Göra stenar mm i frigolit..

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
Adahl:
Hej! Sett att man tex kan göra bakgrunder mm. av frigolit.
Men att många använder tex cement och liknande innan de målar. Varför kan man inte måla direkt på frigoliten? 

Eller om jag säger så här..
Tänkte bara göra.några stenar och sätta fast på glaset 
Kan jag glra så här..
Forma stenar av frigolit, måla med giftfri hobbyfärg från tex panduro, lacka så de blir vatten avstötande. Sätta fast stenarna med silikon på glaset? Eller blir det pannkaka av allt om man hoppar över några moment?

Ge gärna tips på matrial mm. 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=51

116
54
Micke76:
Adahl skrev:
Hej! Sett att man tex kan göra bakgrunder mm. av frigolit.
Men att många använder tex cement och liknande innan de målar. Varför kan man inte måla direkt på frigoliten? 

Eller om jag säger så här..
Tänkte bara göra.några stenar och sätta fast på glaset 
Kan jag glra så här..
Forma stenar av frigolit, måla med giftfri hobbyfärg från tex panduro, lacka så de blir vatten avstötande. Sätta fast stenarna med silikon på glaset? Eller blir det pannkaka av allt om man hoppar över några moment?

Ge gärna tips på matrial mm. 

Anledningen till att man lägger cement över frigoliten (själv brukar jag använda bredspackel) är för att få ytan mer stenlik. Dessutom brukar frigolit "smula rätt mycket efter att man har skurit i den. Har du en värmepistol så kan du med fördel använda den på frigoliten och smälta lite försiktigt på ytan. Då brukar den inte smula mer. Värmepistol fins på Jula, Claes Ohlsson mm. Kostar runt 200 kr.

Väljer du sedan att måla och lacka direkt på frigoliten så går det bra. Det handlar som sagt bara om hur naturligt slutresultatet ska se ut. Kika gärna runt lite hur folk har gjort. Jag har själv lagt upp lite bilder på min sida hur jag gjorde.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild