Hjälp, min ögonfransgecko har rymt, TIPS!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
6
lenablue:
Min lilla ögonfransgecko har rymt
Någon som varit med om det och vet vart man kan leta? Vart dom drar sig till?
Dom behöver juh inte extra värmen som andra ödlor och jag bor rätt stort med många gömmor, särskillt för en sån liten och som kan hoppa och klättra...
Letat o letat och ställt ut lite lockställen, men inget..:(
Tar emot vilka tips som helst!!! Tack!!
Kram från desperat!!!!

184
132
C_corpse:
Leta igenom rummen helt och hållet. Vänd upp och ner på allt. Sen går du till nästa rum. 

6
6
lenablue:
C_corpse skrev:
Leta igenom rummen helt och hållet. Vänd upp och ner på allt. Sen går du till nästa rum. 

Tack, bara det att jag har så mkt grejer o möbler att jag hinner inte med hela lgh på en dag o alla gömmor....
men ger inte upp, tänkte om nån varit med om det
elelr nått man kan locka dom med eller ställa ner som dom drar sig till som man kan hitta dom i när det blir ljust

240
183
Mickee:
lenablue skrev:
Min lilla ögonfransgecko har rymt
Någon som varit med om det och vet vart man kan leta? Vart dom drar sig till?
Dom behöver juh inte extra värmen som andra ödlor och jag bor rätt stort med många gömmor, särskillt för en sån liten och som kan hoppa och klättra...
Letat o letat och ställt ut lite lockställen, men inget..:(
Tar emot vilka tips som helst!!! Tack!!
Kram från desperat!!!!

Oj svårt läge, dessutom nattaktiva.
Dela upp rummet du söker i, i fyra delar och sök noga igenom en del i taget från golv till tak.
Under och bakom möbler, i lampskärmar, bakom gardiner, bakom tavlor, bakom dörrar, dina fönsterväxter...
Dom rusar ju inte runt precis utan sitter nog mest o trycker.
Lyssna noga efter svaga dunsar eftersom dom gärna hoppar.
Börja sök när det är tänt så den håller sig stilla, sen kan du söka i mörker med en ficklampa oxså när den kanske börjar röra på sig mer.
Men börja i närheten av där den rymde.
Lycka till.

6
6
lenablue:
Mickee skrev:

Oj svårt läge, dessutom nattaktiva.
Dela upp rummet du söker i, i fyra delar och sök noga igenom en del i taget från golv till tak.
Under och bakom möbler, i lampskärmar, bakom gardiner, bakom tavlor, bakom dörrar, dina fönsterväxter...
Dom rusar ju inte runt precis utan sitter nog mest o trycker.
Lyssna noga efter svaga dunsar eftersom dom gärna hoppar.
Börja sök när det är tänt så den håller sig stilla, sen kan du söka i mörker med en ficklampa oxså när den kanske börjar röra på sig mer.
Men börja i närheten av där den rymde.
Lycka till.

Tack så jätte mkt, måste hitta han i helgen, vet inte hur länge dom överlever utan mat o vatten...:(

240
183
Mickee:
lenablue skrev:

Tack så jätte mkt, måste hitta han i helgen, vet inte hur länge dom överlever utan mat o vatten...:(

En tanke bara, du kan prova, ställ dig mitt i rummet och syna lugnt o noga väggarna speciellt hörnen som kan ligga i skugga, så den inte sitter där helt öppet (man ser inte skogen för alla träden).
En tanke till, om du har cirka 18-20grader i rummet så kanske den dras till mer värme, kolla runt element, under och bakom oxså.

459
138
Pakke:
lenablue skrev:

Ögonfransgecko klarar sig minst 1 vecka utan fukt och vatten. 3-7 dagar som max sen efter börjar den dö av uttorkning.

Jag har haft små ögonfransgecko på rymme några ggr förut, 1 dag hittar jag de på golvet eller väggar på kvällar. Men de kommer helst INTE gärna när rummet är ljustänt. Ibland hittar jag de 5 dagar senare. (Uppföder ögonfransgecko).

Men med tips är att börja du ska vända upp och ner allting som är ca 1-4 meter runt från terrariet i rummet. Ungar brukar inte springa längre än 1-4 meter för nya miljön och lukt är främmande och skrämmande för dom. Därför automatiserar deras insikt som tar över och de börjar sakta gå fram och utforska försiktigt om nån fara som finns där. Kolla underifrån terrariet, väggar och lådor som du kan öppa och leta om den finns där. e.t.c...

Jag tror du hittar den till slut. Hoppas på det!

6
6
lenablue:
Pakke skrev:

Ögonfransgecko klarar sig minst 1 vecka utan fukt och vatten. 3-7 dagar som max sen efter börjar den dö av uttorkning.

Jag har haft små ögonfransgecko på rymme några ggr förut, 1 dag hittar jag de på golvet eller väggar på kvällar. Men de kommer helst INTE gärna när rummet är ljustänt. Ibland hittar jag de 5 dagar senare. (Uppföder ögonfransgecko).

Men med tips är att börja du ska vända upp och ner allting som är ca 1-4 meter runt från terrariet i rummet. Ungar brukar inte springa längre än 1-4 meter för nya miljön och lukt är främmande och skrämmande för dom. Därför automatiserar deras insikt som tar över och de börjar sakta gå fram och utforska försiktigt om nån fara som finns där. Kolla underifrån terrariet, väggar och lådor som du kan öppa och leta om den finns där. e.t.c...

Jag tror du hittar den till slut. Hoppas på det!

Tack så jätte mkt, kollar rummet jag har terrariet i först då, han har varit borta tre dagar nu, så han kan ha tagit sig till dom andra rummet, vet inte hur pass modig han är
Ja jag hoppas det jag med, vill bara ha hono där jag vet vert han är o inte skadad eller hungrig o törstig :/

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Släck i lägenheten, vänta en stund så de nkan lugna ner sig och leta sedan med ficklampa så ökar ju chansen att den är aktiv! 

6
6
lenablue:
AlexGustavsson skrev:
Släck i lägenheten, vänta en stund så de nkan lugna ner sig och leta sedan med ficklampa så ökar ju chansen att den är aktiv! 

Tack tack :)
Har gjort typ så några dagar, släckt och lämnat hemmet varje kväll några timmar o smygit in o kikat, men fortsätter med det med tills jag hittar honom :)
Kan spärra av sovrummet nu iaf, hoppas jag, men vet ju aldrig dom e ju så små, och han har ingen svans heller....:P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild