Hjälp! skäggagam!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

28
4
Artosal:
fortsätt ställa in mat ifall han vill äta men annars låta honom vara är det bästa alternativet tror jag.
det är deffenitivt inte en dvärg, när du mätte han, mätte du hela svansen då eller bara kroppen?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Artosal skrev:
fortsätt ställa in mat ifall han vill äta men annars låta honom vara är det bästa alternativet tror jag.
det är deffenitivt inte en dvärg, när du mätte han, mätte du hela svansen då eller bara kroppen?

Anders gjorde iaktagelsen att den hade avbruten svans, det var därför jag skrev citatet från l80 med att vid avbruten svans så räknas den uppskattade längden om den hade haft hela svansen kvar.

14
4
Abbi:
EmanuelKarl skrev:

Anders gjorde iaktagelsen att den hade avbruten svans, det var därför jag skrev citatet från l80 med att vid avbruten svans så räknas den uppskattade längden om den hade haft hela svansen kvar.

Ska mäta om han en gång till och ta kort på det sen när han vaknat upp men tänker inte pilla med han nu när han grävt ner sig så kanske ni kan hjälpa mig att avgöra hur lång han borde vara.. men det är inte så stor del av svansen som är borta.. käns som de MAX är ett par centimeter så han blir ändå inte så lång som angivet att de borde vara för hans ålder.. vet inte men han kanske är en liten, vanlig skäggis då :-)

Är fortfarande kluven hur ja ska göra med maten då jag läst att man absolut inte ska ge dem nån mat när de brummerar då de inte ska ha föda kvar i magen under den tiden.. så blir lite förvirrad? Men han kikar lite på mig ibland när ja öppnar å byter vatten å sprayar å så... så vet inte om han brummerar på riktigt än då? 

58
41
Charlie69:
Det är för varmt för att han ska kunna somna ordentligt. Har du frågat tidigare ägare om han brumerat förut? De brukar göra likadant varje gång. När han legat en vecka och du är säker på att han inte har mat i magen så kan du släcka så det blir svalare. Det är inte bra för dem om det är för varmt. Värmen gör att de använder energi och om de inte äter kan de tappa mycket i vikt. Finns mycket info om brumering på nätet. Finns olika sätt. Själv brukar jag bara låta min vara kvar i sitt terrarium med ljuset släckt, tar fram honom ca var 7-10 dag och ger honom ett bad så han får i sig vätska. Min brukar sova 4-5 veckor,men det är väldigt individuellt. 
www.malarensmadjur.se/Skoetsel-av-skaeggagam.htm

reptiler.ifokus.se/articles/4d716804b9cb46224407649c-skaggagam-pogona-vitticeps

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Charlie69 skrev:
Det är för varmt för att han ska kunna somna ordentligt. Har du frågat tidigare ägare om han brumerat förut? De brukar göra likadant varje gång. När han legat en vecka och du är säker på att han inte har mat i magen så kan du släcka så det blir svalare. Det är inte bra för dem om det är för varmt. Värmen gör att de använder energi och om de inte äter kan de tappa mycket i vikt. Finns mycket info om brumering på nätet. Finns olika sätt. Själv brukar jag bara låta min vara kvar i sitt terrarium med ljuset släckt, tar fram honom ca var 7-10 dag och ger honom ett bad så han får i sig vätska. Min brukar sova 4-5 veckor,men det är väldigt individuellt. 
www.malarensmadjur.se/Skoetsel-av-skaeggagam.htm

reptiler.ifokus.se/articles/4d716804b9cb46224407649c-skaggagam-pogona-vitticeps

Det där skötselrådet från Mälarens smådjursklinik tycker jag inte man ska köra efter när det gäller brumering.
Att plocka fram sin skäggis när den brumerar bara för att bada eller väga den är ren idioti i min mening som gör mer skada än nytta.

Ser man bara till att hålla underlaget runt skäggisen där den sover lagom fuktigt så får den i sej vätska där igenom i sånna fall. När man fuktar ner underlaget runt om bör man ALDRIG spraya på själva ödlan då dock, då detta riskerar att kyla ner den, som kan leda till sjukdomar, då den inte lägger sej på solplatsen och värmer upp sej sen.

Det ända man gör när man plockar fram den stup i kvarten för att bada den är att man riskerar att förlänga brumeringstiden, samt göra att ödlan kommer i obalans därigenom. Se bara till att hålla underlaget lagom fuktigt istället.

Tvivlar på att skäggisar i det vilda blir framplockade för att badas när de ligger och brumerar. ;)

Då det ligger ett uppdaterat skötselråd om skäggagamer/dvärgskäggagamer i kö här på terrariedjur.se, så vill jag tills dess att det kommer ut hänvisa till facebookgruppen med inriktigt på skäggisar:
www.facebook.com/groups/160974424042920/

I den gruppen finns ett nyskrivet skötselråd på 14 sidor som är väldigt djupgående och tar upp det mesta. Det finns att ladda ner där, under fliken filer om man går med. Det är därifrån den gruppen det uppdaterade skötselrådet kommer ursprungligen som är inskickat hit till terrariedjur.se för granskning.

Har man inte facebook men vill ha skötselrådet ändå så kan ni skicka ett PM till mej så kan jag skicka över det.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild