Hjälp med terrariebygge!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

55
12
Aswedishtiger95:
Hej!
Jag hade tänkt bygga 2 terrarier på 125*60*60 i OSB-material. Och jag undrar om jag behöver reglar, eller om dom skulle kunna stå stadigt som dom är?

Jag undrar även om man måste ha glas till den storleken av terrarium, eller kan det fungera med akrylglas?

Och vart köper man sånadär skenor som man sätter glasen i? Vet inte ens vad dom heter! xD

Tack på förhand! 
MVH Tommy :)

184
218
Kristian_F:
Aswedishtiger95 skrev:
Hej!
Jag hade tänkt bygga 2 terrarier på 125*60*60 i OSB-material. Och jag undrar om jag behöver reglar, eller om dom skulle kunna stå stadigt som dom är?

Jag undrar även om man måste ha glas till den storleken av terrarium, eller kan det fungera med akrylglas?

Och vart köper man sånadär skenor som man sätter glasen i? Vet inte ens vad dom heter! xD

Tack på förhand! 

Det kommer inte behövas reglar till det, om man gör högre terrarium så är det bra att regla så det inte vrider sig runt den vertikala mittpunkten (om du förstår vad jag menar?). Mitt bygge är lite högre än brett och det är på gränsen att jag skulle velat haft reglar 100x122 BreddxHöjd. Alternativet är att inreda genom att skruva fast en grövre pinne lite på diagonalen som stödjer upp det lite. Det kommer man faktiskt ganska långt på.

Akryl är väldigt repkänsligt i jämförelse med glas. Men samtidigt har det bättre ljusegenskaper. Kolla upp Optiwhiteglas, lite dyrare men med bättre ljusegenskaper än "vanligt". Annars har du ju härdat glas om det är risken för barn som skär sig vid trasig ruta som är problemet.

Beställde mina skjutlister från: www.herperschoise.se/category.html/skjutlister/borstlister

55
12
Aswedishtiger95:
Okej så 125*60 (bredd*höjd) kan jag slippa reglar till?
Och jag har inget emot repor, det är priset som betyder :)
Men skulle akrylglas vara starkt nog för att hålla inne en kungspyton säg, dom första 2-3 åren? :)

143
154
TerraBygg:
Aswedishtiger95 skrev:
Hej!

Tack på förhand! 

De flesta glasmästare brukar kunna ta hem, jag har för mig att "min" glasmästare tar från glassolutions.se/, Ring runt o kolla, det är ganska bra spann mellan de billigaste o de dyraste.

376
359
a6lex:
Om du inte ska använda glas så rekomederar jag att köra PC istället för PMMA. Bättre på alla sätt och inte speciellt mycket dyrare.

55
12
Aswedishtiger95:
a6lex skrev:
Om du inte ska använda glas så rekomederar jag att köra PC istället för PMMA. Bättre på alla sätt och inte speciellt mycket dyrare.

PC? Lite överkurs gör mig. Var kan man köpa det?
Vad är det för skillnad mellan det, och t.ex akrylglas från byggmax?
Och vilken tjocklek skulle passa bäst?
4 eller 6mm?

2966
1648
Hoggaforfan:
Aswedishtiger95 skrev:

PC? Lite överkurs gör mig. Var kan man köpa det?
Vad är det för skillnad mellan det, och t.ex akrylglas från byggmax?
Och vilken tjocklek skulle passa bäst?
4 eller 6mm?

Polykarbonat, spricker inte, svårare att repa (går inte att göra märke med nageln). Klart mycket bättre än PMMA.
Det är det man gör skottsäkrarutor av. ;-)
Tänk på att plast saknar tyngden hos glas så behöver någon form av lås.
Dessa har bra pris på plast: www.stocksundet.se/

Glidskenor handlas hos glasmästare eller i möjligen zoo-butik. Tror Bahaus har med. 4mm är vanligast men för mig 6mm finns med. 4mm lär hålla men jag är lite osäker om det kan böja sig så ormen kan komma ut.

55
12
Aswedishtiger95:
Hoggaforfan skrev:

Polykarbonat, spricker inte, svårare att repa (går inte att göra märke med nageln). Klart mycket bättre än PMMA.
Det är det man gör skottsäkrarutor av. ;-)
Tänk på att plast saknar tyngden hos glas så behöver någon form av lås.
Dessa har bra pris på plast: www.stocksundet.se/

Glidskenor handlas hos glasmästare eller i möjligen zoo-butik. Tror Bahaus har med. 4mm är vanligast men för mig 6mm finns med. 4mm lär hålla men jag är lite osäker om det kan böja sig så ormen kan komma ut.

Okej! Får ta och kolla upp det :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild