Lämna ögonfransgecko 1-2 veckor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
1
jolsson01:
Hej! Funderar på att köpa en ögonfransgecko men det är en sak som står och hänger på beslutet. Är 16 och vill senare i livet åka utomlands. Kan man lämna en gecko 1-2 veckor om man har någon som kan mata? Om det inte skulle gå och skaffa mathjälp är det lätt att sälja en gecko?

334
290
LobsterPie:
jolsson01 skrev:
Hej! Funderar på att köpa en ögonfransgecko men det är en sak som står och hänger på beslutet. Är 16 och vill senare i livet åka utomlands. Kan man lämna en gecko 1-2 veckor om man har någon som kan mata? Om det inte skulle gå och skaffa mathjälp är det lätt att sälja en gecko?

Sålänge matning, luftfuktighet och temp sköts så kan du åka iväg hur länge som helst. Om det är lätt att sälja en ögonfrans kan jag inte riktigt svara på. Men det känns som att marknaden är rätt mättad på ögonfransar just nu. 

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Jag har varit borta månader när jag varit ute och rest men haft en som kollat till djuren ett par gånger i veckan! Det är fördelen med reptiler! 
Hanna:
Jag hade ju inte köpt ett djur om jag visste att jag skulle sälja det senare. Däremot kan du säkert finna en reptilvakt mot en liten slant eller någon som kommer hem och matar och vattnar ödlan. Det är ju inga svårskötta ödlor direkt så med tydliga instruktioner bör du kunna lämna den i någon annans ansvar några veckor.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
HappyLucky skrev:
Jag hade ju inte köpt ett djur om jag visste att jag skulle sälja det senare. Däremot kan du säkert finna en reptilvakt mot en liten slant eller någon som kommer hem och matar och vattnar ödlan. Det är ju inga svårskötta ödlor direkt så med tydliga instruktioner bör du kunna lämna den i någon annans ansvar några veckor.

Som Hanna skriver är det ju oftast inget svårt för en djurvakt! PostIt - lappar är min bästa vän när jag ska bort! Bara sätta en på varje terra med instruktioner ;) 

97
93
knotan:

Jag vet att många reptiler klarar sig utmärkt en tid utan kontinuerlig tillsyn. Vill dock ändå vara en besserwisser och påpeka att även reptiler behöver daglig tillsyn enligt djurskyddslagen.
Om du inte kan ordna att en ödlevakt kommer och tittar till ödlan varje dag och kollar att den mår bra, mm. Så är ju oftast inte ett ögonfransgecko terrarie jättestort så det borde ju gå att skjutsa över terrarie och ödla till lämplig förälder, syskon, polare, etc.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Jag ska försöka fatta mig kort :) Min åsikt i frågan är nog att oavsett vad man tänker skaffa sig för djur, hund, häst, kanin, katt, pingvin, giraff eller en reptil som i det här fallet så ska man tänka över sitt beslut noga! För mig är det ingen skillnad egentligen mellan olika djur utan tankesättet före är ungefär detsamma. Skaffar man ett levande djur så får man prioritera och lägga om sitt liv en aning, inget negativt i det givetvis! Men självklart ska man kunna ha ett socialt liv med mycket aktiviteter, resor, evenamang eller vad man nu vill fylla sin fritid med även om man är djurägare :) Gäller bara att omge sig med likasinnade så löser sig det mesta :D Köper man 1 ögonfransgecko skulle jag säga att det blir väldigt lättskött så någon som tar hand om ödlan under din semester bör inte vara några problem, tycker jag. 

Om dom är lättsålda har jag ingen aning om :) Marknaden borde ju vara relativt mättad men samtidigt finns det mängder med köpes & säljes annonser på arten.. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild