Hur tolka L80

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Det har uppstått en diskussion om hur man ska tolka L80.

Gäller minimimåttet för 1 ödla eller 2? Är det redan från ödla nummer 2 man måste plusa på extra yta eller är det från ödla nummer 3?

Skulle gärna vilja ha lite klargörande vad som gäller, då ordet grupphållning förvirrr det en del. 

Tack för svar. Hänvisa gärna till källor på hur man ska tolka det. 

240
183
Mickee:
Flyers90 skrev:
Det har uppstått en diskussion om hur man ska tolka L80.

Gäller minimimåttet för 1 ödla eller 2? Är det redan från ödla nummer 2 man måste plusa på extra yta eller är det från ödla nummer 3?

Skulle gärna vilja ha lite klargörande vad som gäller, då ordet grupphållning förvirrr det en del. 

Tack för svar. Hänvisa gärna till källor på hur man ska tolka det. 

Jag tolkar det som ytan gånger individ, tex. Miniytan 0,03x10 reptiler =0,3 kvm för 10 reptiler.
källa: www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html

Alltså 1individ så har du en fastställd yta, men 2och uppåt så tar du gånger individerna med en annan yta än för en.
Sen är det en annan yta som gäller för könsmogna i grupp oxså.
Vart lite rörigt skrivet men du förstår nog vad jag menar :)

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Mickee skrev:

Jag tolkar det som ytan gånger individ, tex. Miniytan 0,03x10 reptiler =0,3 kvm för 10 reptiler.
källa: www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html

Alltså 1individ så har du en fastställd yta, men 2och uppåt så tar du gånger individerna med en annan yta än för en.
Sen är det en annan yta som gäller för könsmogna i grupp oxså.
Vart lite rörigt skrivet men du förstår nog vad jag menar :)

Jag är ledsen, men jg förstår inte vad du säger. :P

42
37
Diplo:
Det är ett minimimått för att hålla ett djur i en viss storlek. På den ytan kan du ha både ett eller två (könsmogna) djur, därefter skall utrymmet utökas enligt tabellen.

184
218
Kristian_F:
Minimimåttet gäller för en ödla.
Sen har du ju specificerat vad som gäller per ödla vid "grupphållning", alltså mer än en ödla.
Area per ödla vid grupphållning är ju hälften så stor som minimimåttet för en ödla.
Så du får ha 2 ödlor på minimimåttet enligt min mening.

Detta avviker dock vid tre tillfällen.
Två tillfällen på trädlevande för längd 41-50 cm och 76-100 cm, då är det en kvadratdecimeter extra vid minimimåttet på bottenytan?
Ett tillfälle vid marklevande vid 21-30 cm där area per ödla vid grupphållning är 0,15 kvm och minimimåttet är 0,36 kvm?
Det känns ju inte så logiskt faktiskt...

Den källan jag har är PDF:en där det står: www.jordbruksverket.se/download/18.1634dca615036416d891a056/1444025871136/2015-034.pdf

Hur tolkas det annorlunda?

240
183
Mickee:
Flyers90 skrev:

Jag är ledsen, men jg förstår inte vad du säger. :P

Hahaha, 2st. är grupp! :)

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Kristian_F skrev:
Minimimåttet gäller för en ödla.
Sen har du ju specificerat vad som gäller per ödla vid "grupphållning", alltså mer än en ödla.
Area per ödla vid grupphållning är ju hälften så stor som minimimåttet för en ödla.
Så du får ha 2 ödlor på minimimåttet enligt min mening.

Detta avviker dock vid tre tillfällen.
Två tillfällen på trädlevande för längd 41-50 cm och 76-100 cm, då är det en kvadratdecimeter extra vid minimimåttet på bottenytan?
Ett tillfälle vid marklevande vid 21-30 cm där area per ödla vid grupphållning är 0,15 kvm och minimimåttet är 0,36 kvm?
Det känns ju inte så logiskt faktiskt...

Den källan jag har är PDF:en där det står: www.jordbruksverket.se/download/18.1634dca615036416d891a056/1444025871136/2015-034.pdf

Hur tolkas det annorlunda?

Tack. Det var en bra förklaring. 
Man kunde tolka det som att minimimåttet var för 1 ödla, sen så fort man skulle ha en till så fick man plusa på extra arean på en gång. 
Din förklaring klargjorde en hel del, tack!

240
183
Mickee:
Det står "ormens" eller "ödlans" längd sen grupp, så jag tolkar grupp som 2 å uppåt.

184
218
Kristian_F:
Flyers90 skrev:

Tack. Det var en bra förklaring. 
Man kunde tolka det som att minimimåttet var för 1 ödla, sen så fort man skulle ha en till så fick man plusa på extra arean på en gång. 
Din förklaring klargjorde en hel del, tack!

Varsego.
Ja, ok. Men så är det inte.
Det blir ju dock lite knepigt med de avvikelserna jag beskrev, men man vet ju inte hur kaffe depreverad den personen som satt och meka med excel var just den dagen...:) Kanske är ett misstag, men hamnar man där det står så, så är det ju bara att göra ett lite extra stort terrarium, det skadar ju ingen att kunna breda ut sig lite extra :)

379
399
Mr_B:

Mickee skrev:
Det står "ormens" eller "ödlans" längd sen grupp, så jag tolkar grupp som 2 å uppåt.

Ska man hålla en orm på säg 50cm så går det att använda ett 0,06 m2 terrarie även om man bör gå upp en ett steg eller fler om man ligger i övre gränsen. 

Ska man då ha 2 ormar på 41-50cm så blir det 0,06+0,03kvm och så vidare. Varje individ utöver den "förste" ska ha +0,03 kvm.  

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild