Hjälp med värme i terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

4
0
tobban:
Hej, jag ska åka och köpa en Grön trädpyton nu på fredag, och jag har köpt ett lite minder terrarium på 65/40/45 för att det är en unge jag ska ha, men iaf, jag har problem med värmen i terrariet.
Detta är ett glas terrarium och jag har satt en värmematta under direkt mot glaset, som är 20+20 cm och den är på 8watt, sen har jag lagt lecakulor i botten och bottenmatrial på det, jag har en temp på 25grader..
ormen ska ha 28 i grundtempratur sen en varmare plats på 32, hade hoppats på att det skulle räcka med värmemattan, för att jag tror att en lampa blir för varm.. 
Väldigt tacksam för ideer!
Med vänlig hälsning, Tobias.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:
Till ormar som ligger på grenar och värmer sig är bästa lösningen värmepanel alternativt en värmelampa så du får till en varm solpunkt i burken. Om du nu verkligen vill köra med bottenvärme till en klättrande orm måste du nog öka på en del i wattstyrka, 8w lät väldigt svagt :) 

4
0
tobban:
Men om jag ökar i wattstyrka så ökar jag ju även i storlek på mattan, och eftersom jag har ett rätt så litet terrarium så funkar inte det så vidare bra :(
och dom i djuraffären sa att detta skulle funka, är väl dum som litar helt blint på dom...
men det blir väl av att köpa en lampa imon, men skulle det funka att lägga en värmekabel mellan lecan och botten matrialet, den ska ju ha runt 80%luftfuktighet ochså, så därför känns det bra ifall det kommer lite värme underifrån :)

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Ja en av nackdelarna med små terrarium är ju att det är knepigt att få till flera temperaturzoner för ormen att välja på. Sen tycker jag personligen att det ofta är svårare att få upp bra värme i ett glasterrarium i jämförelse med ett terrarium i trä exempelvis, finns säkert andra åsikter om det men så upplever jag det. 

Hoppas du lyckas få upp tempen i din burk! :) 

4
0
tobban:
Det hoppas jag med ;)
tack för allt! :)

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Ingen fara, därför det finns forum :) 

Ibland är det dock svårt att ge ett svar som passar hemma hos alla då vi ofta har lite olika förutsättningar hemma. Ibland måste man tyvärr prova sig fram lite på både gott och ont, man får erfarenheter från varje terrarium & djur man har! Lycka till och uppdatera gärna efter helgen. 

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Det kanske skulle funka att tejpa värmemattan på sidan av terrariet.

4
0
tobban:
Ja, jag har också tänkt på det, men jag ska nog först prova med att ta bort lekakulorna, så att man inte har något som isolerar mellan bottenmatrialet och lecan :)

12
3
PelleM:

8 Watt låter lite.  Jag har 21 Watt under min plastburk (ca 55X40X40) och ligger på 27-28 gr.

34
15
Noob72:
får man fråga vart du fått tag i en unge?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild