Nybygge nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
1
Gr8tshitdudi:

Nytt projekt på g och nybörjare dessutom så många frågor som nån kanske kan svara på? :D
Tänkte även lägga upp hur allt går till samt kostnaderna :)

Tänkte bygga ett terrarium nu för ödla (skäggis)

Storleken jag hade tänkt blir antingen:
- 2000x1000x800mm (LxHxD)
- 1700x800x1000mm (LxHxD)
1a. Vilken tkr ni?

Har även skrivit ner vilka material jag behöver till grunden:
- Formplywood
- Ventilationsgaller
- Silikon
- Glas + lister
- Skruvar
- Reglar
1b. När man använder formplywooden, vad ska man isåfall limma ihop den med eller är det lättast att bara skruva? Behövs någon form av lack som till OSB-skivor?

2. Plast eller metall-galler till ventilation?

3. Vilket silikon rekommenderar ni?

4. Behövs reglarna till denna storlek av terrarium? Ska jag skruva dem på insidan eller utsidan av själva burken isåfall?

*Är det något jag möjligtvis glömt som grund till denna burk?

*Lämna gärna nåt tips som saker jag behöver köpa eller annat om ni kommer på!

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
1a. Desto större desto bättre!

1b. Räcker med att skruva

2. Jag skulle använda metall.

3. Inte antimögelbehandlad silikon då det är farligt för reptilerna.

4. Ja reglar bör användas då det kommer väga en hel del med alla inredning sen.

99
86
murbo:

Förborra plyfan innan du skruvar ihop dom, det brukar bli bäst ;-)

Om du sätter reglarna invändigt så måla dom innan du lackar dom (lacka för att täta mot vatten), detta då det inte går att måla på lacken.  Samma med silikonet, måla allt klart och sedan silikona, detta då färg inte fastnar på silikonet.

Fundera redan nu på vilket belysning och uppvärmning du ska ha, då kan du planera för vart och hur du ska dra sladdarna och ev. få till det på ett smart vis redan när du bygger istället för att behöva borra och hålla på när allt redan sitter ihop :-)

373
171
Anathawa:
Flyers90 skrev:
1a. Desto större desto bättre!

1b. Räcker med att skruva

2. Jag skulle använda metall.

3. Inte antimögelbehandlad silikon då det är farligt för reptilerna.

4. Ja reglar bör användas då det kommer väga en hel del med alla inredning sen.

1a:
Övre har mindre bottenyta än undre, jag säger nog mer bottenyta hellre än högre höjd.
80 cm räcker rätt bra som höjd, beroende på hur du inreder. De gillar både djupt substrat och att kunna klättra uppåt.
Vill du ha HID så kolla säkerhetsavståndet på den lampa du vill ha, och djupet på substratet. 150 Watt HID behöver du ha 60 cm från ödlan, då börjar höjden spela roll, svagare lampa så kan du ha lägre i tak.

47
48
Bananqaj:
jag förborrade allt innan jag skruvade ihop det, reglarna sitter på insidan och så har jag klätt in det med en bakgrund så de inte syns så mycket.
behöver inte lima om det är skruvat. däremot la jag fog runt hela terrariet invändigt när det var ihopskruvat. ett tips för ett snyggre yttre är att köpa ett billigt klickgolv och limma på utsidan. blir sjukt bra och ser lite roligare ut än bara formplyfa, dock får man skrubba lite på ytan så trälimmet fäster bra ;)

43
11
Moreliaviridis:
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild