Min tid i hobbyn.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Ja, då tänkte jag  göra en tråd om vad jag gjort under mina lite mer än 2 år i hobbyn och vilka arter jag haft. Kommer även uppdatera tråden allt eftersom nya arter tillkommit.

Jag börjar väl med det allra första jag köpte i terrariedjursväg. 10 januari 2015 köpte jag min Correlophus ciliatus vid namn Franselina (och starten till min dubiaodling).

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Hon är än idag en del av min fina samling (och dubiorna är ju döda men deras barnbarn och så lever=P).

Men 31 oktober 2015 köpte jag något som var ett bra köp. En bönsyrsehane (Hierodula membranacea) vid namn Monster-Mattis. Han fick igång ett stort insektsintresse hos mig.

Denna linna mördarmaskin dog 16 januari 2016. 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Vet inte vilket datum det var minns jag inte men i början av sommaren 2016 köptes det en Gromphadorhina oblogonata vuxen hane vid namn Tony som var väldigt gammal. Han levde inte så länge hos mig, fast det var lite tanken. Jag ville testa om väsande kackerlackor var roliga nog att odla, så han var lite testdjur. Och ett testdjur ville jag inte ha i 5 år.

Som jag "ville" så dog ju även han. Eftersom jag skrev ett blogginlägg efter att han dog kan jag såhär i efterhan se att 30 september 2016 var dagen då han gick bort.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Ett tag efter att jag skaffade Tony (men han var fortfarande vid liv då) så skaffade jag mig två spökskräckor (Extatosoma tiaratum) vid namn Rosa och Eklöv. Men när jag hade haft dom i ca 1 vecka behövde jag resa bort i några dagar. Under tiden dog dom. De var bara ca 5cm när de köptes och han inte bli större innan de dog heller.
Har inte kvar samma mobil som jag hade då och har inga bilder på dom på min dator så får inte upp bilderna hit. Finns (dåliga) bilder på dom i mitt galleri för den som vill se. Kan hända att jag hittar någon bild på Rosa eller Eklöv på datorn såsmåningom. Så det kan hända att jag lägger till bilder på dom senare i tråden.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Det blev för tomt i djurrummet med bara Tony, Franselina och dubia. Men det var ju inte så svårt att lösa. Eftersom jag fastnade för bönsyrsor under tiden jag delade mitt liv med Monster-Mattis tyckte jag det var hög tid att köpa en ny bönsyrsa. Den hette Monster-Mikaela. Men efter två-tre veckor hos mig så ömsade hon. Och ömsningen misslyckades tyvärr. Sånt som kan hända ibland oavsett om man gör rätt eller fel. Men hon visade sig vara en han. Men det hade ganska liten betydelse eftersom hon dog direkt efter ömsningen till adult.
Har inga bilder på henne heller av samma anledning som med spökskräckorna.

340
91
Copa:
Sånt här passar väl bättre i blogg delen.  Anders har ju gett oss den möjligheten så varför inte utnyttja den 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Copa skrev:
Sånt här passar väl bättre i blogg delen.  Anders har ju gett oss den möjligheten så varför inte utnyttja den 

Du har en poänd, men nu tyckte jag det passade bättre med en tråd där inte svenska kryp är inblandrade. Och det kan bli lite konstigt med detta i bloggen för vissa grejer står ju redan med. Men nu ville jag ha allt (även det från innan jag ens var medlem här) i samma ordning som det var.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Ett tag efter att Monster-Mikaela dog så dog även Tony, precis som jag "ville" eftersom han bodde ensam och hade svårt att gå. Men nu var det dags att skaffa väsarodlingar med flera individer.
Jag åkte till agam för att köpa 5st Elliptorhina javanica. Men det blev även ett implsköp med 8st Gromphadorhina portentosa.

Elliptorhina javanica

Gromphadorhina portentosa

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Dessa odlingar har jag fortfarande kvar, fast jag har fler e.javanica.

Sedan var det mässa, denna gång i malmö. Och en hel del köptes in. i djurväg blev det 1.1.0 Hierodula membranacea vid namn Monster-Maja och Mr.Bean. Även 15 nya Elliptorhina javanica eftersom det bara var en hona av de som köptes tidigare. Samt kubanska gråsuggor, hoppstjärtar och några vanliga tropiska gråsuggor.

Monster-Maja

Mr.Bean.

E.javanica finns ju bilder på tidigare i tråden. Och nedbrytarna (gråsuggorna och hoppstjärtarna) har jag ej brytt mig om att fota.

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:

För nån vecka sedan parade jag mina två bönsyrsor, efteråt åt honan upp hanen. Så jag har Monster-Maja kvar. Jag har även kvar Franselina, dubiaodlingen, de 8st Gromphadorhina portentosa, alla Elliptorhina javanica som numera har förökat sig supermycket, jag har ca 120 nymfer på dom nu. Och om  man rotar i terrarierna finns även hoppstjärtar, Trichorhina tomentosa Och alla Porcellionides sp.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild