Temperatur Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

334
290
LobsterPie:
olosun skrev:

Har läst att de inte gillar värme från ljuskällor, utan att de hellre vill ha sin värme från värmemattor. Rätta mig om det inte stämmer :)

OT och besvarar inte min fråga i tråden, men jag kommer följa jordbruksverkets krav och händer det att terrariet blir för litet så uppgraderar jag, om det var det du är orolig för. Svårt att veta innan jag köpt ödlan. 

Värme ovanifrån är det mest naturliga. All värme som utstrålas från marken kommer ju ursprungligen från solen. Djur gräver ner sig eller gömmer sig under saker för att komma bort från värme, inte tvärtom :)

10
0
olosun:
LobsterPie skrev:

Värme ovanifrån är det mest naturliga. All värme som utstrålas från marken kommer ju ursprungligen från solen. Djur gräver ner sig eller gömmer sig under saker för att komma bort från värme, inte tvärtom :)

Tack för hjälpen! Tänkte köra in en keramisk värmare på lagom nivå i terrariet och mäta temperatur på den sen, ödleköpet får vänta! :) 

459
138
Pakke:
Jonas_ skrev:
Leopardgeckon lever vilt i Pakistan, norra Indien, Afghanistan och delar av Iran. I dessa länder blir temperaturen betydligt varmare än 27-28 grader :) Jag skulle velat haft 35-38 grader på varma sidan.. minst :) Tror inte ödlorna ens kan smälta maten vid 27 grader...

Min leopardgecko kan smälta väsande kackis med hårda skal vid temp 23 d.v.s temp sänks i hösten på okt-dec ska vara 23-26. Sen i slutet av dec börjar han dvala efter uttömt mat i hans mage efter nov. Så senast okt, nov har han smält maten vid temp 23. :)

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:

Pakke skrev:

Min leopardgecko kan smälta väsande kackis med hårda skal vid temp 23 d.v.s temp sänks i hösten på okt-dec ska vara 23-26. Sen i slutet av dec börjar han dvala efter uttömt mat i hans mage efter nov. Så senast okt, nov har han smält maten vid temp 23. :)

Det är absolut inget jag skulle rekommendera eller göra själv, att mata en ödla som bara har tillgång till 23 till 26 grader men alla är vi olika :) 

459
138
Pakke:
Jonas_ skrev:

Det är absolut inget jag skulle rekommendera eller göra själv, att mata en ödla som bara har tillgång till 23 till 26 grader men alla är vi olika :) 

Instämmer. :)

Men det är tyvärr många som använder leosar i terrariet går upp till 30 temp. Hos mig är 35 (bara på sommar) sen låter de sjunka ner till 23 temp på höst. Även på vår också. Det funkar fint fint.

Men instämmer som du sagt, att vi är alla olika. :)

Skötseln är viktigast av alla att de äter bra och må bra av.

1
0
CarlE:
olosun skrev:
Hej!

Ska skaffa min första ödla (leopardgecko) och har läst på och inhandlat det som behövs för att den ska må bra. Har ett terrarium  (60x45cm) och till den en värmematta på 8 watt. Nu till problemet, det verkar som om att det som varmast blir ~27-28 grader där mattan sitter. Har kollat runt och hittat olika bud... Någon här som kan säga om det skulle bli ett problem eller om det är okej? Annars får jag väl köpa en kraftfullare matta. :) 

Tack på förhand

Leopard geckos föredrar en mer naturlig värme källa t.e.x värmelampa. Som dom kan undvika men om du skaffar en grotta med golv eller något liknande kan det funka. Rekomenderar Dinosaur Eggs Fossil Hide-out från exo-terra vår ödla går in där på dagen och kommer bara utt för matt eller för att bajsa i sin fukt grotta. Vilket inte riktigt va tanken med den med men ändå. Varav tempratur rekomenderas 30-40 celsius. (-;

21
17
Meydri:
Hej! Är osäker om denna tråd fortfarande är relevant för dig, men temperaturen bör höjas som de andra sagt. Något jag starkt avråder är dock att skaffa en värmelampa, utan skulle rekommendera att istället köpa en värmematta som kan avge mer värme. Anledningen är då Leos är nattaktiva djur med känslig hud, är de inte "byggda" för att ta in UVA/B från solen, som i detta fall blir en värmelampa. De har otroligt känsliga ögon, och rödögda har känsligare än så, och att behöva ligga i en slags solplats är varken naturligt (då de inte vore ute om dagarna i det vilda) eller särskilt trevligt (då ljuset upplevs som väldigt starkt). :/ Vissa dagreptiler så som blåtungade skinkar behöver en solplats där de tar upp UVA/B då de i det vilda fick UVA/B från solen, och värmen från solen var det dom behövde för att värma upp sig och smälta maten. Hos de flesta nattaktiva ödlor bör denna värme istället komma ifrån en slags värmematta, då de får hjälp med att smälta maten genom att hålla sin buk varm. Allt du behöver för att hålla en enkel dagsrytm är lite naturligt solljus från ditt fönster. De slipper en strålkastare ovanför sig, men det etablerar fortfarande en dagsrytm. Kort och gott, rekommenderar jag starkt en bättre värmematta helt enkelt. Mitt ord är självklart inte lag, men baserat på vad jag sett och hört har jag personligen kommit fram till den åsikten. :)

240
183
Mickee:
Leker med en tanke, om man riktar en värmelampa på en eller flera rejäla stenar under dagtid och värmer upp dom och lagrar värmen i dom.
(Förutsätter att ödlan har grotta eller andra gömslen under dagen)
Släcker lampan sen på kvällen och stenen/stenarna avger sen värme under hela natten till matsmältningen.
Det är ju så det funkar i naturen :)
Och ett gammalt campingtrick, ta in en sten i tältet från eldstaden under natten :)

21
17
Meydri:
Mickee skrev:
Leker med en tanke, om man riktar en värmelampa på en eller flera rejäla stenar under dagtid och värmer upp dom och lagrar värmen i dom.
(Förutsätter att ödlan har grotta eller andra gömslen under dagen)
Släcker lampan sen på kvällen och stenen/stenarna avger sen värme under hela natten till matsmältningen.
Det är ju så det funkar i naturen :)
Och ett gammalt campingtrick, ta in en sten i tältet från eldstaden under natten :)

Jadu, jag själv har ingen erfarenhet utav det men det skulle möjligtvis vara något intressant att testa. :) Att ha en värmelampa på under dagen är inga problem om de har gömställen såklart, som du säger. Viktigt är bara att hålla koll på temperaturen på stenarna i sig! :)

240
183
Mickee:
Meydri skrev:

Jadu, jag själv har ingen erfarenhet utav det men det skulle möjligtvis vara något intressant att testa. :) Att ha en värmelampa på under dagen är inga problem om de har gömställen såklart, som du säger. Viktigt är bara att hålla koll på temperaturen på stenarna i sig! :)

Håller på o småprovar med en sten å en hid lampa just nu, åt en kragagam.
Tänkte få till att när den vill ha värmen så värmer stenen magen oxså, dubbelgrillad :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild