Temperatur Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

10
0
olosun:
Hej!

Ska skaffa min första ödla (leopardgecko) och har läst på och inhandlat det som behövs för att den ska må bra. Har ett terrarium  (60x45cm) och till den en värmematta på 8 watt. Nu till problemet, det verkar som om att det som varmast blir ~27-28 grader där mattan sitter. Har kollat runt och hittat olika bud... Någon här som kan säga om det skulle bli ett problem eller om det är okej? Annars får jag väl köpa en kraftfullare matta. :) 

Tack på förhand

376
359
a6lex:
8w är inte speciellt mycket så det låter ju rimligt, om temperaturen är bra eller dålig kan jag dock inte uttala mig om.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:
Leopardgeckon lever vilt i Pakistan, norra Indien, Afghanistan och delar av Iran. I dessa länder blir temperaturen betydligt varmare än 27-28 grader :) Jag skulle velat haft 35-38 grader på varma sidan.. minst :) Tror inte ödlorna ens kan smälta maten vid 27 grader...

184
218
Kristian_F:
Lite relevant läsning: läsning www.researchgate.net/profile/Kellar_Autumn/publication/265996257_Behavioral_Thermoregulation_Increases_Growth_Rate_in_a_Nocturnal_Lizard/links/564dfbb808ae4988a7a5b10b.pdf

Enligt studien har de en preferrerad kroppstemp på 30 grader, så Jonas_ förlslag på 35-38 grader skulle vara bra att få upp tempen till. Det du kan göra är att sätta en värmespott som komplement till mattan. Då får du lätt upp tempen på platsen du sätter lampan. Se till att dert finns ett gömställe under den varmaste delen så de kan lägga sig i ett varmt gömsle om de vill.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Om du menar 60*45 i bottenyta är det för litet. En vuxen leo blir 25-30cm lång och i det terrariet får du bara ha ödlor på upp till 20cm.

334
290
LobsterPie:
EmanuelKarl skrev:
Om du menar 60*45 i bottenyta är det för litet. En vuxen leo blir 25-30cm lång och i det terrariet får du bara ha ödlor på upp till 20cm.

Mina vuxna hanar jag hade i typ ett halvår var 17 och 18 cm och växte ingenting under tiden jag hade dem.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
LobsterPie skrev:

Mina vuxna hanar jag hade i typ ett halvår var 17 och 18 cm och växte ingenting under tiden jag hade dem.

Ja det finns ju individer som inte blir så stora alls. Men man får ju räkna med att det kan hända att man får en stor och det är ju det vanligaste.

334
290
LobsterPie:
EmanuelKarl skrev:

Ja det finns ju individer som inte blir så stora alls. Men man får ju räkna med att det kan hända att man får en stor och det är ju det vanligaste.

Ja det är klart, man ska alltid räkna med djurets maxlängd när man planerar. Men jag ville bara poängtera att det kan vara bra att skriva att de KAN bli så stora, inte ATT de blir :) 

10
0
olosun:
Kristian_F skrev:
Lite relevant läsning: läsning www.researchgate.net/profile/Kellar_Autumn/publication/265996257_Behavioral_Thermoregulation_Increases_Growth_Rate_in_a_Nocturnal_Lizard/links/564dfbb808ae4988a7a5b10b.pdf

Enligt studien har de en preferrerad kroppstemp på 30 grader, så Jonas_ förlslag på 35-38 grader skulle vara bra att få upp tempen till. Det du kan göra är att sätta en värmespott som komplement till mattan. Då får du lätt upp tempen på platsen du sätter lampan. Se till att dert finns ett gömställe under den varmaste delen så de kan lägga sig i ett varmt gömsle om de vill.

Har läst att de inte gillar värme från ljuskällor, utan att de hellre vill ha sin värme från värmemattor. Rätta mig om det inte stämmer :)

EmanuelKarl skrev:

OT och besvarar inte min fråga i tråden, men jag kommer följa jordbruksverkets krav och händer det att terrariet blir för litet så uppgraderar jag, om det var det du är orolig för. Svårt att veta innan jag köpt ödlan. 

25
45
TheGambler79:
olosun skrev:

Har läst att de inte gillar värme från ljuskällor, utan att de hellre vill ha sin värme från värmemattor. Rätta mig om det inte stämmer :)

OT och besvarar inte min fråga i tråden, men jag kommer följa jordbruksverkets krav och händer det att terrariet blir för litet så uppgraderar jag, om det var det du är orolig för. Svårt att veta innan jag köpt ödlan. 

Solen är en ljus- och värmekälla, vill dom ha skugga så ger du dom den möjligheten. Tänk enkelt.

//Peter
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild