HJÄLP! SKÄGGAGAM SKADAD TYP :(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
2
Monsterlaxen:
För det första så älskar jag de djur jag har och jag skulle aldrig vela de nått ont.
Idag när jag vaknade så gör jag som jag alltid gör, kollar mina ödlor och ser hur de har de, om vattenskålen behövs fyllas på mm. Och jag skaffade nyss en liten skäggagam som är ca två månader snart tre. Jag är nybörjare och har bara haft hen några veckor (köpte han på mässan den 28/1). Och jag antar jag gjorde en rätt så dum grej, jag har haft vattenskålen hela tiden vid den kalla delen och nu så flyttade jag den till den varma och lillen har sin solplats precis bredvid vattenskålen på en stor gren. Idag då när jag skulle kolla till honom fann jag inte han på sin vanliga solplats och inte i gömnstället. Men då såg jag honom liggandes i vattenskålen! Han låg liksom på sidan och jag trodde han va stendöd. Eftersom jag bor hemma så kom min pappa och på något mirakulöst såg han att stackaren rörde på sig! Han andades och såklart blev man ju skitglad. Tillslut efter en stund av att söka på google om hur han kunde ha "drunknat" och vad vi skulle göra så började han själv gå. MEN NU TILL DET JAG ÄR MEST RÄDD ÖVER!! Hans ena ben står rätt upp, det ser helt sjukt ut! Vad ska jag göra?! Veterinär? Låta han vara? Har han kanske fått nån form av hjärnskada? Hur kan han ha nästan drunknat? Han har inga problem att gå ut ur skålen, så allt känns så konstigt? Snälla hjälp :(
Hanna:
Har du så att han kan klättra upp högt i terrariet? Är ödlan skadad får du såklart kontakta veterinär.

11
2
Monsterlaxen:
Asså terrariumet är kanske 50cm högt och stocken räcker nästan hela vägen upp. Men under den tiden jag har haft honom så har han aldrig ramlat, har sett han klättra upp och ner utan problem. Han sover även i hörnet av terrariumet (alltså nästan högst upp) och som jag har sett har han aldrig fallit ner ? jag kan skicka bild så får du se vad jag menar? 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
En  bild på han säger mer än 1000 ord! Kanske en bild på terrariet också kan hjälpa.

11
2
Monsterlaxen:
Kom hem nyss och som tur så står inte benet upp sådär :(

25
45
TheGambler79:
Hur ser det ut med belysning, vilka lampor använder du? Vad använder du för kalk samt vitaminer att pudra maten med samt hur ofta gör du det?

//Peter

11
2
Monsterlaxen:
Intense basking spot 100w 
reptile uvb 150 25w
natural light 25w 

använder zoo meds repti calciun utan d3 varannan dag och sen zoomeds eller exoterras multivitamin två gånger i veckan, läste det på en sida så jag antar man ska göra så? 

25
45
TheGambler79:
Monsterlaxen skrev:
reptile uvb 150 25w
natural light 25w 

använder zoo meds repti calciun utan d3 varannan dag och sen zoomeds eller exoterras multivitamin två gånger i veckan, läste det på en sida så jag antar man ska göra så? 

Känner inte till den UVB-lampan så därför vill jag inte uttala mig om den är tillräcklig eller ej, kanske någon annan har bättre koll.

Det låter som du är mån om din skäggagam och det ger ju bra förutsättningar för dess välmående.

Hoppas det löser sig.

//Peter

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Monsterlaxen skrev:
reptile uvb 150 25w
natural light 25w 

Antar att det är exoterras uv-lampa? De ger inte tillräckligt kvalitativt ljus för skäggagamer! Kör med HID-lampor istället! MBD kan orsaka till synes "märkliga" beteenden då de får mobilitetsproblem! 

11
2
Monsterlaxen:
AlexGustavsson skrev:

Antar att det är exoterras uv-lampa? De ger inte tillräckligt kvalitativt ljus för skäggagamer! Kör med HID-lampor istället! MBD kan orsaka till synes "märkliga" beteenden då de får mobilitetsproblem! 

Tack för svaret!! :) 
Men det var faktiskt nån som jobbade på herperschoice som sa att jag skulle köpa d :/
tack ändå ska kolla upp HID lampor!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild