Skicka via post?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
0
Paco:
i bl.a. USA får man ju skicka ormar via posten. Men vad gäller egentligen i Sverige egentligen?

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Inga djur får egentligen skickas med posten. Dock händer det att spindlar och insekter skickas. Men nej, inga reptiler. Paketen behandlas inte vidare väl heller ...

1244
472
leedragon:
Paco skrev:
i bl.a. USA får man ju skicka ormar via posten. Men vad gäller egentligen i Sverige egentligen?

det får man inte. tror att det var bar bi och en till insekt som man får skicka med post vad det gäller levande.

379
399
Mr_B:
I USA har de budfirmor de använder sig av som levererar direkt till dörren. Här har vi inga sådana tyvärr. 

128
13
reptilkungen65:
du kan väl frakta med flyg post

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
reptilkungen65 skrev:
du kan väl frakta med flyg post

Flygfrakt funkar men de måste hämtas upp på flygplatsen m.m. m.m.

Rekomenderas ej då ryggradsdjur (till skillnad från t.ex leddjur som kan skickas) kan få huvudvärk och bli stressade på ett annat sätt.

373
171
Anathawa:
Jag tror att kompostmask har tillstånd att posta inom Sverige?

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Anathawa skrev:
Jag tror att kompostmask har tillstånd att posta inom Sverige?

Ja det finns några undantag från skicka-via-posten-förbudet. Där är bla. fältsyrsor, bin och några till jag inte kan utantill. Men nu när du säger det så tror jag kompostmask också var ett undantag.

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Här har ni vad som gäller. www.postnord.se/foretag/skicka/foreberedelser/forbjudet-innehall
Vissa företag har dock fått godkänt att skicka insekter och fisk.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag hade nog inte skickat ormar via posten även om man fick göra det :) Känns inte säkert alls. Finns ju många andra bra sätt att få hem sin orm. Det bästa tycker jag (om man inte själv besöker mässan såklart) är att exempelvis ge någon en slant för besväret att frakta djuret från A till B. Finns många som är kurirer från alla mässor till alla möjliga ställen i vårat land :) Även mycket folk som tar hem djur åt andra från mässor utomlands, känns bäst om engagerat ormfolk fraktar djuren istället för ett postombud. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild