Nattljus!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

240
183
Mickee:
Har tillgång till RGB-ledljus som jag skulle vilja använda som nattljus åt ögonfransgeckos.
För att jag ska se dom lite bättre naturligtvis, men har ingen som helst koll på vad dom ser å uppfattar med sina ögon och kanske stör dom?
Spelar det nån roll vilken färg man väljer, rött, grönt eller blått?

2966
1648
Hoggaforfan:
Jag har blått till mina grodor och de är väldigt känsliga för ljus men bryr sig inte om det svaga ljuset. Jag tror det kvittar vilket ljus man tar men personligen tycker jag blått ser snyggast ut

240
183
Mickee:
Hoggaforfan skrev:
Jag har blått till mina grodor och de är väldigt känsliga för ljus men bryr sig inte om det svaga ljuset. Jag tror det kvittar vilket ljus man tar men personligen tycker jag blått ser snyggast ut

Jag kör blått då :), tyvärr så blir det bättre kontrast å syn med rött å allra bäst med grönt men känns mest onaturligt oxså :)

Medlem i DHF
63
127
griseus:
www.reptielenlampen.nl/contents/nl/d26.html     lite intressant läsning ang nattbelysning, tydligen inte alltid bra med blått ljus , tyvärr översätter inte googletranslate helt bra men funkar i alla fall.

240
183
Mickee:
griseus skrev:
www.reptielenlampen.nl/contents/nl/d26.html     lite intressant läsning ang nattbelysning, tydligen inte alltid bra med blått ljus , tyvärr översätter inte googletranslate helt bra men funkar i alla fall.

Vart lite svårt med holländskan :), men som jag fattade artikeln gällde det målat glas på vanlig lampa, vet ej om det gäller led där jag kan gå igenom färgspektrat från rött till vitt med 16 steg på den belysning jag har?
Kan även ställa ljusstyrkan.
Artikeln jämnförde mest hur mycket vanligt ljus vi behöver kontra reptiler behöver för att överhuvudtaget se nått, 2lux/ 0,5lux tex.
 Så jag vet nog inget mer efter artikeln tyvärr, hat sett nått om reptilernas ögonuppbyggnad och vad dom kan uppfatta o se här på forumet men hittar inte tråden igen?

184
218
Kristian_F:
Det mest "naturliga" nattljuset bör val vara en kallvit eller blåare nerdimmad exempelvis LED?:  www.lightinthebox.com/sv/1-e14-led-lampa-t-77-smd-5050-60-lm-varmvit-kallvit-dekorativ-ac-220-240-v-1-st_p5221447.html?category_id=4657&prm=1.4.1.1

240
183
Mickee:
Kristian_F skrev:
Det mest "naturliga" nattljuset bör val vara en kallvit eller blåare nerdimmad exempelvis LED?:  www.lightinthebox.com/sv/1-e14-led-lampa-t-77-smd-5050-60-lm-varmvit-kallvit-dekorativ-ac-220-240-v-1-st_p5221447.html?category_id=4657&prm=1.4.1.1

Hoppsan, dom hade en hel del :)
Tackar för länken!

2966
1648
Hoggaforfan:
griseus skrev:

Intressant läsning, jag har funderat lite på kallvit som nattljus ev täckt med opalvit polykarbonat

Medlem i DHF
63
127
griseus:
en länk som dök upp i en annan grupp som diskuterar ljus till reptiler  reptileapartment.com/colored-lights-reptiles-myths-the-pet-store-told-me/
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild