Skäggagam - könsbyte?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
626
Temla:
Jag har läst att skäggagamer kan byta kön i det vilda från hane till hona vid extrem värme, men.... kan en hona byta kön till en hane i fångenskap??? 

Orsaken till att jag frågar är att min ena hona har efter dvalan uppvisat typiskt han-beteende emot honorna, svart under hakan hela tiden, aggressiv, rastlös, biter sig fast i nackskinnet på honorna. När den inte får "komma till" så gnuggar den kloaken mot underlaget (precis som mina hanar gjorde). Tog en titt när den gnuggade sig och kloaken var halvöppen och svullen. 

Vet att honor kan uppvisa liknande beteende när de vill markera sin rang, men jag har aldrig upplevt det som nu utspelar sig. 

Om någon undrar om jag inte felkönat den från början... Näe, det tvivlar jag på eftersom den lade ägg förra våren.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Man kan läsa om det här:

www.ecowatch.com/extreme-heat-triggers-sex-change-in-lizards-1882061098.html

Vad som sägs där i är att de kan byta kön medans de fortfarande är kvar i äggen. Dvs inte efter att de redan kläckts.

1159
626
Temla:
Flyers90 skrev:
Man kan läsa om det här:

www.ecowatch.com/extreme-heat-triggers-sex-change-in-lizards-1882061098.html

Vad som sägs där i är att de kan byta kön medans de fortfarande är kvar i äggen. Dvs inte efter att de redan kläckts.

Tack. Ja, jag hittade den artikeln också precis efter att ha postat här. Hade tagit bort inlägget men du var snabb. :)
Hittade också information om min honas beteende... verkar som om det inte är så ovanligt ändå.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild