Ursäkta att jag säger det, men är det ingen som reagerar på den ganska hemska djurhållning som nästan är norm på dessa marknader i Kina? Bilden på krokodilerna är ett exempel på dålig djurhållning men det finns värre.
Bilden på sköldpaddorna är fruktansvärd om man sätter den i sitt samanhang. Markanden i Guangzhou och andra liknande i Kina har troligtvis medverkat till en mycket stark tillbakagång av flera olika inhemska sköldpaddsarter samt arter från andra länder som Japan, Indonesien, Vietnamn, Burma etc. På dessa markander har det förekommit starkt utrotningshotade arter som gått direkt i soppköket och miljontals andra ”mindre viktiga” arter. Djurhållningen för de djuren som hamnar på denna marknad är under all kritik. Och då har man inte ens berört transporten dit vilken säkerligen inte ser så fin ut då djuren ofta smugglas in i Kina från andra länder.
10 000 sköldpaddor fanns till salu dagligen på markanden i Qinping 2005-2006 och det uppskattades att 10-12 miljoner såldes årligen vid sent 90-tal och tidigt 2000-tal. De flesta var då viltfångade. Många arter starkt hotade.
Historiskt sätt har handeln troligtvis varit förödande för djuren i det vilda och gjort att arterna starkt gått tillbaka i Kina samt angränsande länder. Det ser bättre ut nu med fler farmade djur men djurhållningen är säkerligen oförändrad så det individuella lidandet är kvar. Likaså att det finns viltfångade och hotade djur.
Att avfärda detta som intressant förstår jag inte. Visst, intressant som ett avskräckande exempel kanske, men då skall det påpekas också.
Ursäkta att jag är tråkig som påpekar detta men båda sidor bör belysas. Inte bara att det är intressant och exotiskt. Jag förstår inte riktigt ursprungsinlägget då det saknar en del punkter mm men jag anser inte att detta har något med min hobby att göra och jag föder inte denna handel. Man kan ha herptiler som hobby på ett ansvarsfullt sätt.
Sen kan det påpekas att svensk och europeisk djurhållning inte heller alltid är den bästa, men det ena ursäktar inte det andra. Två fel blir inte ett rätt.
Ursäkta mina ”otrevliga komentarer om etik djurplågeri ect” men jag tycker att de är på sin plats.