Hjälp, nybörjare dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Artosal skrev:

Den ska ha ett gömställe på varma och ett på kalla sidan. På bilden ser jag bara ett gömställe vilket är grottan som lutar mot en vägg och därmed får ganska ycket insyn ändå. Mer klättermöjligheter skulle också vara bra. Vill inte idiotförklara dig men jag (och antagligen även du) vill att ditt djur ska ha det så bra som möljigt.

28
4
Artosal:
känner mig inte idiotförklarad utan tar tacksamt emot alla tipps samt hjälp jag kan få! ska fixa med gömställen åt hen!

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Vilken temperatur har du? De behöver ha riktigt varmt för att metabolismen ska fungera! ExoTerras uv-lampa skulle jag kasta direkt! Skäggagamer behöver mycket högkvalitativt uv-ljus och då bör man använda sig av HID-lampa! 

28
4
Artosal:
AlexGustavsson skrev:
Vilken temperatur har du? De behöver ha riktigt varmt för att metabolismen ska fungera! ExoTerras uv-lampa skulle jag kasta direkt! Skäggagamer behöver mycket högkvalitativt uv-ljus och då bör man använda sig av HID-lampa! 

ca 25 på den svala sidan, mellan 30 och 35 i mitten och 40 - 42 under värmelampan men sen går det lite upp och ner beroende på solen och rumstemperaturen. som sagt sagt är värmelampan lite för stark för varma dagar men behövs svalare dagar. om du har något tipps på hur jag kan isollera det för att hålla värmen mer neutral så tar jag tacksamt emot.
vart hittar man en HIB lampa? bor i en rätt liten stad så har inte jätte alternativ på den lokala djuraffären.

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Artosal skrev:

ca 25 på den svala sidan, mellan 30 och 35 i mitten och 40 - 42 under värmelampan men sen går det lite upp och ner beroende på solen och rumstemperaturen. som sagt sagt är värmelampan lite för stark för varma dagar men behövs svalare dagar. om du har något tipps på hur jag kan isollera det för att hålla värmen mer neutral så tar jag tacksamt emot.
vart hittar man en HIB lampa? bor i en rätt liten stad så har inte jätte alternativ på den lokala djuraffären.

I det vilda är tempen aldrig konstant så det förstår jag inte varfr du måste ha? Temperaturen låter bra! I deras naturliga habitat kan tempen stiga uppemot 50 grader! 

Du beställer på internet! skoldpaddsgrejer.se eller herperschoice.se

25
45
TheGambler79:
AlexGustavsson skrev:

I det vilda är tempen aldrig konstant så det förstår jag inte varfr du måste ha? Temperaturen låter bra! I deras naturliga habitat kan tempen stiga uppemot 50 grader! 

Du beställer på internet! skoldpaddsgrejer.se eller herperschoice.se

Kan bara hålla med om det du skriver, naturligt är att vissa dagar är svalare och andra kan vara riktigt heta. Tekniknörd som jag är har jag köpt mig en ISTAT termostat där man kan ställa temperaturen över hela dygnet. På morgonen går solen upp (termostaten dimrar upp värmelampan). Två timmar mitt dagen levererar termostaten 100% effekt till värmelampan vilket medför en temp under närliggande HID-lampa på strax över 50*C. På eftermiddgaen dimrar den mycket långsamt ner igen för att helt slå av på kvällen och då är det strax under 20*C som gäller.

Det jag har märkt dom få veckorna jag har kört med termostaten är att min skäggagam förbereder sig och går ner i sin håla strax innan sista lampan slocknar och är uppe och solar betydligt snabbare på morgonen. Likaså verkar han följa rutiner även dagtid. Han äter även bättre och rör sig mer.

Det blev ett längre inlägg än tänkt men kanske nåt matnyttigt för dig.

//Peter

28
4
Artosal:
Någon som har tipps på foderdjur utöver syrsor? jag har tittat runt lite på nätet men alla andra (t.ex kackerlackor) verkar vara för stora!

25
45
TheGambler79:
Artosal skrev:
Någon som har tipps på foderdjur utöver syrsor? jag har tittat runt lite på nätet men alla andra (t.ex kackerlackor) verkar vara för stora!

Finns ju kackerlackor i alla storlekar, köp ett gäng vuxna och föd upp egna så kan du plocka dom som är lagom stora till foder. Annars kan du köpa Dubia nymfer och mata med.

//Peter

28
4
Artosal:
nu har min ödla börjat matvära, den lugnade ner sig ett tag och allt har gått bra men i lördags ställde jag in 2 växter för att hjälpa med fuktigheten och att det ska se lite bättre ut (svärmors tunga och en aloe vera, jag sköljde av båda rejält och noga) och allt var som det skulle inga konstigheter men sen i söndags så slutade hen äta och verkade väldigt hängig, låg på sin värme platts och rörde sig knappt, igår var den lite mer pigg och nu idag verkar det vara något mellan ting. hen har inte ätit något de 3 senaste dagarna vare sig sallad eller syrsor (eller pellets) och det har inte spelat någon roll om jag har matat den eller lagt maten i dens skål. vad gör jag?

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Artosal skrev:
nu har min ödla börjat matvära, den lugnade ner sig ett tag och allt har gått bra men i lördags ställde jag in 2 växter för att hjälpa med fuktigheten och att det ska se lite bättre ut (svärmors tunga och en aloe vera, jag sköljde av båda rejält och noga) och allt var som det skulle inga konstigheter men sen i söndags så slutade hen äta och verkade väldigt hängig, låg på sin värme platts och rörde sig knappt, igår var den lite mer pigg och nu idag verkar det vara något mellan ting. hen har inte ätit något de 3 senaste dagarna vare sig sallad eller syrsor (eller pellets) och det har inte spelat någon roll om jag har matat den eller lagt maten i dens skål. vad gör jag?

Man får ha lite is i magen med reptiler! Det är lätt att applicera männskliga värdringar till dem men om man kan reptilers metabolistiska biologi så förstår man att det inte är någon fara om de går utan mat en stund! Det är MYCKET mer riskabelt om de äter för mycket! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild