Hjälp, nybörjare dvärgskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

28
4
Artosal:
Hallå, jag har nyligen (sen några veckor tillbaka) skaffat mig en ung dvärgskäggagam på ca 3 månader och hen betedde sig väldigt lugnt i början, enda tecknet på stress jag märkte var att hen inte ville äta så mycket första dagen sen dess har hen ätit bra. nu på senaste har den dock börjat bete sig rätt konstigt den brukar ofta stirra in i glaset och ställa sig upp på bakbeneb och luta sig mot det samt gräva mycket längs kanten på terrariet, oftast i hörnen. när den gräver brukar den trycka in sitt ansikte så långt in och ner i hörnet som möjligt och gräva. någon som har nån tanke om vad det kan bero på?
värmen är ca 29 grader i varma halvan och 26 i svala med 42 på solplattsen, fuktigheten är strax över 20% (sjunker snabt så man får spruta nästan varje dag). Hen bajsade inte på några dagar men i morse så låg en stor klutt på sanden och hen har ätit bra hela tiden. vill inte att hen skaskada sig!

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Artosal skrev:
Hallå, jag har nyligen (sen några veckor tillbaka) skaffat mig en ung dvärgskäggagam på ca 3 månader och hen betedde sig väldigt lugnt i början, enda tecknet på stress jag märkte var att hen inte ville äta så mycket första dagen sen dess har hen ätit bra. nu på senaste har den dock börjat bete sig rätt konstigt den brukar ofta stirra in i glaset och ställa sig upp på bakbeneb och luta sig mot det samt gräva mycket längs kanten på terrariet, oftast i hörnen. när den gräver brukar den trycka in sitt ansikte så långt in och ner i hörnet som möjligt och gräva. någon som har nån tanke om vad det kan bero på?
värmen är ca 29 grader i varma halvan och 26 i svala med 42 på solplattsen, fuktigheten är strax över 20% (sjunker snabt så man får spruta nästan varje dag). Hen bajsade inte på några dagar men i morse så låg en stor klutt på sanden och hen har ätit bra hela tiden. vill inte att hen skaskada sig!

Det verkar som om den inte riktigt har bekantat sig med terrariet. Det går nog över när den vant sig med terrariet. Det är inget du behöver oroa dig för om du inte ser några sår på nosen. Du kan lägga en handuk eller liknade över terrariet för att minska flytt stressen. Du kan skaffa en fukt grotta istälet för att spreja.

28
4
Artosal:
Fredrik89 skrev:

Det verkar som om den inte riktigt har bekantat sig med terrariet. Det går nog över när den vant sig med terrariet. Det är inget du behöver oroa dig för om du inte ser några sår på nosen. Du kan lägga en handuk eller liknade över terrariet för att minska flytt stressen. Du kan skaffa en fukt grotta istälet för att spreja.

hur ser man om nosen är skadad? den ser lite rödaktig ut där men jag är osäker på om det var så innan eller om det kom efter jag flytta in honom, hur lång tid brukar det ta att vänja sig?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Artosal skrev:

hur ser man om nosen är skadad? den ser lite rödaktig ut där men jag är osäker på om det var så innan eller om det kom efter jag flytta in honom, hur lång tid brukar det ta att vänja sig?

Det underlättar väldigt mycket om du kan lägga upp bilder både på ödlan och terrariet. Det är svårt att säga när de vant sig. Har du plockat ut den eller möbleratom så kan det ta längre tid. Jag skulle utgå från att den har ett sår på nosen men jag kan inte skriva något utan en bild.

28
4
Artosal:

28
4
Artosal:

28
4
Artosal:
nu har den börjat äta mindre än innan också, några blad sallad om dagen men inge protein, den verkar inte vara intresserad av vare sig frystorkat eller levande syrsor, tidigare hade den inge problem att svälja 3 - 5 stycken syrsor. den är fortfarande rätt aktiv och rör sig mycket, klättrar, gräver, springer osv så det känns svårt att veta om jag ska vara orolig eller ej :/

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Släng upp en bild på ditt terrarium så kan vi hjälpa om det är något som står galet till där.

Vad använder du dej av för lampor?

Sen skulle jag starkt rekommendera att du INTE handskar din ödla, då det lätt stressar den än mer, vilket kan leda till att den inte kommer vilja äta alls. Låt den vara i terrariet, för om det är rätt inrett så är det där den trivs bäst. =)

58
41
Charlie69:
Om du inte har badkar redan,så tycker jag att du kan sätta in det. Det hjälper på luftfuktigheten. När du sprayar ger du ödlan lite vatten på nosen då,så den kan dricka?

28
4
Artosal:

Flyers90 skrev:
Släng upp en bild på ditt terrarium så kan vi hjälpa om det är något som står galet till där.

Vad använder du dej av för lampor?

Sen skulle jag starkt rekommendera att du INTE handskar din ödla, då det lätt stressar den än mer, vilket kan leda till att den inte kommer vilja äta alls. Låt den vara i terrariet, för om det är rätt inrett så är det där den trivs bäst. =)

jag har en uvb lampa (exo terra 30 watt tror jag) och en uva lampa exo terra 13 watt samt en värme lampa på 150 watt. ett problem jag har med mitt rumm är att det är rätt littet och rätt dåligt isolerat så kalla dagar behövs 150 watt för att värmen ska bli bra medans varma dagar som idag och igår blir det på tok för varmt (50* under lampan) så har ni något tipps på hur man kan reglera värmen utan att behöva byta lampa för varje dag vore jag tacksam :)

jag försöker att hantera den så lite som möjligt utan det är främst när jag "tvångsbadar" den 1 gång i veckan (vilket jag har hört att man bör göra för att den ska få fukta sig osv). jag har också försökt mata den med händerna för att den ska "bekanta" sig med dem och associera dem med något possitivt vilket har funkat bra tidigare och inte varit något problem men nu inte funkar alls.

jag lägger upp en bild på terrariet imorgon när hen har vaknat så får ni se!

Charlie69 skrev:
Om du inte har badkar redan,så tycker jag att du kan sätta in det. Det hjälper på luftfuktigheten. När du sprayar ger du ödlan lite vatten på nosen då,så den kan dricka?

jag har ett badkar men det fuktar inte så mycket sen jag bytte lampa och hen gillar inte att bada i det frivilligt. jag brukar fylla upp en balja med vatten ca 1cm 1 gång i veckan och "tvångsbada" den i så att hen får bli ren och och fukta upp sig lite. jag har inte tänkt på att spraya den på nosen men jag ska börja med det!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild