När man ska resa bort?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

14
4
Abbi:
Hej! Ny här och har köpt en skäggagam vilket känns väldigt spännande och roligt! Har bara en fråga till er som kanske har lite erfarenhet.
Hur har det funkat om ni ska resa bort??

Vi har nära och kära som säkert kan ställa upp, men man blir ju lite orolig att dom inte ska klara av det.. så då funderade jag på om det finns ngn som brukar lämna iväg sin vän?
Ja brukar lämna hunden på pensionat t.ex.... funderade på vårt lokala zoo (där jag köpt han och vi har bra kontakt).. men kanske inte så man gör i denna världen, vad vet jag ? som sagt! Nybörjare! 

Administratör
Medlem i SHF
565
711
Hanna:
Hur långa perioder som ni kommer vara borta pratar vi om? Är det över helgen eller veckor?

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Om det är mer än 4 dagar ni kommer vara borta skulle jag absolut satsa på någon ödlevakt.

Jag brukar själv köpa på mej insekter på mässor osv, som jag sedan tar hem och gutload:ar dem för att sedan frysa in. Vill skäggisarna äta det så fungerar det kanon. Näringsmässigt bör det inte vara speciellt stor skillnad jämfört med levande.
Brukar även vara lättare att ha det så om man någon gång skulle behöva ödlevakt som inte vill hålla på med levande insekter.
För att tina upp några kackerlackor och slänga in i någon matskål i terrariet borde inte vara några problem för dina vänner att klara av om det nu är under en begränsad period.

Finns även torkade växter (tex maskrosor) att köpa som kan vara ett bra alternativ att ge under dessa perioder istället för färska grönsaker, då de troligtvis inte kommer bytas varje dag.

Men man lär ha någon som kommer och kollar till ödlan var annan dag eller var tredje dag för att byta ut vatten och ge ny mat.

Jag skulle inte rekomendera att lämna bort ödlan då detta kan vara mycket stressande för ödlan.

240
183
Mickee:
Kan oxså tipsa om sköldpaddstuva som våran var galen i, satte in ett par stycken plantor åt honom när vi skulle iväg en helg.
Fulla med vatten, mineraler å vitamin.
Sen hade vi oxså ett torrfoder som han gillade + 2två stadiga vattenskålar om han skulle lyckas välta ut en av dom.
Men utfodrade alltid rejält med levande samma dag vi åkte.

128
13
reptilkungen65:
du kan lämna in till ormar och sånt för kunda man vet ej om det fort farande går

14
4
Abbi:
HappyLucky skrev:
Hur långa perioder som ni kommer vara borta pratar vi om? Är det över helgen eller veckor?

Till sommaren åker vi bort i 3 veckor.. men annars händer det att man är borta ngn helg ibland. 

14
4
Abbi:
Vi brukar åka bort 1 vecka i taget ca 2 ggr/år och sen 2-3 veckor under sommaren.. men då brukar det bo folk i vårt hus iof...

Fråga om mat? Matar ni varje dag? Hon i djuraffären sa att de va varje dag iaf.. han e snart 2 år.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild