Korkbark = sanitär olägenhet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

25
45
TheGambler79:
Hej,

Har en skäggagam som dagligen gör sina behov på solplatsen, denna utgörs av en stor bit korkbark.

Trots idogt kämpande med skållhett vatten, diskborste, tandborste och därefter ytdesinfektion så luktar det skit. Synd i ett annars välhållet terrarium som luktar fräscht. 

Vad har ni för erfarenheter och reflektioner kring detta aber? Bör jag slänga möget och ersätta med nåt som är lättare att hålla rent?

Tack på förhand!

//Peter & junior

240
183
Mickee:
TheGambler79 skrev:
Hej,

Har en skäggagam som dagligen gör sina behov på solplatsen, denna utgörs av en stor bit korkbark.

Trots idogt kämpande med skållhett vatten, diskborste, tandborste och därefter ytdesinfektion så luktar det skit. Synd i ett annars välhållet terrarium som luktar fräscht. 

Vad har ni för erfarenheter och reflektioner kring detta aber? Bör jag slänga möget och ersätta med nåt som är lättare att hålla rent?

Tack på förhand!

//Peter & junior

Min gjorde ifrån sig på olika platser men alltid i sanden, så det var bara att ta en spade å lyfta bort det och sanden runt omkring.
Var mycket vätska med i avföringen, det är troligtvis det som går in i korkbarken å luktar efteråt
Svårt att skura bort det + till solplatsen, så det blir nog en farlig bakteriehärd av det.
Mitt tips är att lägga en skiffersten i valfri färg på sol/bajsplatsen, lätt att få helt ren :)

25
45
TheGambler79:
Mickee skrev:

Min gjorde ifrån sig på olika platser men alltid i sanden, så det var bara att ta en spade å lyfta bort det och sanden runt omkring.
Var mycket vätska med i avföringen, det är troligtvis det som går in i korkbarken å luktar efteråt
Svårt att skura bort det + till solplatsen, så det blir nog en farlig bakteriehärd av det.
Mitt tips är att lägga en skiffersten i valfri färg på sol/bajsplatsen, lätt att få helt ren :)

Tack för tipset!

Jag har som sagt varit väldigt nogrann med rengöring och i princip dränkt korkbarken i ytdes så det borde inte vara en trivsam miljö fär bakterier. MEN jag köper ditt resonemang, bättre att vara på säkra sidan när det gäller hygien. Han älskar ju att sitta på korkbarken, väljer den före sten. Kan bero på att tempen under HID och värmelampan ligger på 45. Jag ska köpa lite ljusare skiffer som inte blir så förbannat varm på ytan.

//Peter

240
183
Mickee:
TheGambler79 skrev:

Tack för tipset!

Jag har som sagt varit väldigt nogrann med rengöring och i princip dränkt korkbarken i ytdes så det borde inte vara en trivsam miljö fär bakterier. MEN jag köper ditt resonemang, bättre att vara på säkra sidan när det gäller hygien. Han älskar ju att sitta på korkbarken, väljer den före sten. Kan bero på att tempen under HID och värmelampan ligger på 45. Jag ska köpa lite ljusare skiffer som inte blir så förbannat varm på ytan.

//Peter

Kommer aldrig glömma stanken iallfall, borde klassas som dödligt vapen hahaha
Var alltid en stor klump av blöt sand under bajset, så mycket vätska med.
Nått material som inte är poröst å sugande borde funka :)

1159
626
Temla:
45 grader? Oj... Så varmt har jag aldrig haft till mina. 

Håller med om korkbark... svårt att få rent. Men det finns annat man kan bygga en solplats med och som inte tar åt sig värme lika mycket som sten och skiffer. Sten och skiffer är ju heller inte lätt att klättra på (om du har solplatsen lite på höjden). Kanske bygga en solplats med några träbitar som du lackerar så de blir enkelt att hålla rent?

25
45
TheGambler79:
Mickee skrev:

Kommer aldrig glömma stanken iallfall, borde klassas som dödligt vapen hahaha
Var alltid en stor klump av blöt sand under bajset, så mycket vätska med.
Nått material som inte är poröst å sugande borde funka :)

Haha ja det är nästan värre än att tömma kattens låda.

Hann precis in till lokala djuraffären och köpte skiffer, blev spontant riktigt bra.

25
45
TheGambler79:
Temla skrev:
45 grader? Oj... Så varmt har jag aldrig haft till mina. 

Håller med om korkbark... svårt att få rent. Men det finns annat man kan bygga en solplats med och som inte tar åt sig värme lika mycket som sten och skiffer. Sten och skiffer är ju heller inte lätt att klättra på (om du har solplatsen lite på höjden). Kanske bygga en solplats med några träbitar som du lackerar så de blir enkelt att hålla rent?

Har 24 på kalla, 37 på varma och mitt i solplatsen toppar det 45....resten av solplatsen ca 40. Fungerar klockrent.

412
419
Hadara:

45 grader på solplatsen ska man ha :) så det är asbra. 

Och när de gäller korkbark så jag har lyckats få bort doft en del genom att låta de ligga och dra i typ såpavatten. Men korkbark som blivit nedskitet kan lukta något förjävligt

25
45
TheGambler79:
Hadara skrev:

Och när de gäller korkbark så jag har lyckats få bort doft en del genom att låta de ligga och dra i typ såpavatten. Men korkbark som blivit nedskitet kan lukta något förjävligt

Ja det känns verkligen som vi fått till det bra för han växer och är rejält aktiv. Satsade faktiskt på en dimrande termostat med möjlighet att ställa tempen individuellt för varje timme över hela dygnet så mellan tolv och två på dagen är det som allra varmast för att sen sjunka ett par grader på eftermiddagen. Efter maten ligger han och gapar ett par timmar i det allra varmaste området för att sen oftast ligga där yttempen uppmäts till 39 grader. HID-lampan är ju omåttligt populär. Nattetid är det mörkt och kallt (19 *c), då kryper han ner i sin egengrävda håla ;)

Det är spännande och intressanta djur det här.

Tack Hadara för tipset om grönsåpa, har linoljesåpa hemma så ska testa det imorgon, känns trist att slänga korkbarken som bara är en månad gammal.

1159
626
Temla:
Hadara skrev:

Ska? Det finns lite olika uppfattningar om det. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild