Nybörjare söker hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

459
138
Pakke:

Men det finns några krokodilödlans uppfödare i Sverige tyckte jag? Är det förbjudet att sälja eller?

Uroplatusar har CITES med, men tillåts vid försäljningen via uppfödningen eftersom de är fångenskap uppfödda. Inte vilda. Tror det tillåts krokodilödlorna sälja om de är uppfödda i fångenskap också.

Om jag förstått rätt?

Men när det gäller om vilda, är det inte tillåtet.

Medlem i SHF
4047
5100
Jonas_:
Nilvaran skulle jag personligen starkt avråda som första ödla! Riktigt starka, kraftfulla samt oftast väldigt sura ödlor (milt uttryckt). Jag har faktiskt aldrig sett någon hanterbar nilvaran :) Rovdjur med mycket kraft och intelligens, bäddat för katastrof ;) 

81
154
Pngtaipan:
Instämmer med Jonas 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
FarBeyondMemes skrev:

Förlåt att jag är så kass på sånt, men vad betyder det? Jag vill helst ha en ödla som kräver lite mer också då jag gillar att hjälpa till en massa och ta min tid av dagen att göra grejer åt djur.

Tack så mycket för förklaringen! Jag ska definitivt läsa upp!

Bara så du vet (OBS tolka inte detta som en dumförklaring, jag vill ditt framtida djur så bra som möjligt och ger tips) så kan du förtydliga "Jag vill helst ha en ödla som kräver lite mer också då jag gillar att hjälpa till en massa och ta min tid av dagen att göra grejer åt djur." Menar du kela, göra om i terrariet eller köpa nya lampor? Och menar du ta tid av varje dag eller ta tid av dagen medans det är förbredelser för att skaffa den? Kela eller ha den utanför terrariet kan ge den sjuka m.m. och göra att den behöver tas ttill veterinär för dyra pengar. Göra om i terrariet kan bli stressigt för ödlan, någon gång ibland kan det gå, typ två gånger om året eller nåt.

219
278
Lordguras:
Pngtaipan skrev:
fördjupa Dig gärna i det uttalandet är en av dom mest aggressiva och stressade ödlor jag haft..

skojade lite

Förlåt att jag är så kass på sånt, men vad betyder det? Jag vill helst ha en ödla som kräver lite mer också då jag gillar att hjälpa till en massa och ta min tid av dagen att göra grejer åt djur.

Tyckte det såg lite kul ut :D dålig humor kanske 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Lordguras skrev:

skojade lite

Tyckte det såg lite kul ut :D dålig humor kanske 

Ingen föds med all kunskap. Och nybörjare har bland svårt att förstå när det skojas och inte. Tänk om det var någon om bara läste som det han nå fram till. Så skoja EJ i framtiden. Och ven jag frågade om Jag vill helst ha en ödla som kräver lite mer också då jag gillar att hjälpa till en massa och ta min tid av dagen att göra grejer åt djur.

219
278
Lordguras:
Ska tänka på det :)

12
0
FarBeyondMemes:
Hoggaforfan skrev:

Det är en väldigt snygg art men ganska skygg och ganska bitsk. [/quote[quote=Hoggaforfan]
Det är en väldigt snygg art men ganska skygg och ganska bitsk. 

Tack! Jag var inte så inläst i dem, bara tyckte den såg så fina ut!

Lordguras skrev:
Nilvaran

varaner är väl lite för svårt för en nybörjare, varanus acanånting hade väl varit bra men inte nåt större?

Pngtaipan skrev:
fördjupa Dig gärna i det uttalandet är en av dom mest aggressiva och stressade ödlor jag haft..

Tack!

12
0
FarBeyondMemes:
EmanuelKarl skrev:

Bara så du vet (OBS tolka inte detta som en dumförklaring, jag vill ditt framtida djur så bra som möjligt och ger tips) så kan du förtydliga "Jag vill helst ha en ödla som kräver lite mer också då jag gillar att hjälpa till en massa och ta min tid av dagen att göra grejer åt djur." Menar du kela, göra om i terrariet eller köpa nya lampor? Och menar du ta tid av varje dag eller ta tid av dagen medans det är förbredelser för att skaffa den? Kela eller ha den utanför terrariet kan ge den sjuka m.m. och göra att den behöver tas ttill veterinär för dyra pengar. Göra om i terrariet kan bli stressigt för ödlan, någon gång ibland kan det gå, typ två gånger om året eller nåt.

Bara typ titta på den,mata och sånt, jag ät inte direkt en kel människa. Aa
nä men jag förstår! Tack för att du ger mig ett riktigt bra tips!

2966
1648
Hoggaforfan:
Pakke skrev:
Men det finns några krokodilödlans uppfödare i Sverige tyckte jag? Är det förbjudet att sälja eller?

Uroplatusar har CITES med, men tillåts vid försäljningen via uppfödningen eftersom de är fångenskap uppfödda. Inte vilda. Tror det tillåts krokodilödlorna sälja om de är uppfödda i fångenskap också.

Om jag förstått rätt?

Men när det gäller om vilda, är det inte tillåtet.

De får säljas med dokumentation att de är uppfödda i fångenskap och varifrån de kommer. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild