Hjälp! Skäggagam!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

47
77
Gmalmgren:
Hej!
Upptäckte detta på en utav mina skäggagamer inatt? Vad är det och vad måste man göra?

Tacksam för svar!

47
77
Gmalmgren:
Gmalmgren skrev:
Hej!
Upptäckte detta på en utav mina skäggagamer inatt? Vad är det och vad måste man göra?

Tacksam för svar!

Medlem i GHF
182
389
Fredriko:
Ser ut som kloakframfall. Någon del av ödlan har helt enkelt trillat ut ur kloaken. Det kan vara (beroende på kön) en bit av penisen, tarmen, urinblåsan, äggledare eller annat.

Det går att åtgärda själv genom att helt enkelt trycka tillbaka det med en fuktig tops och hoppas att det stannar kvar, men det är inget jag rekommenderar då återfallsrisken är hög. Jag skulle rekommendera ett veterinärbesök. Orsaken till att detta uppstått måste dessutom åtgärdas (och diagnostiseras).

Håll ödlan på ett underlag som inte dammar så länge. Inte jord eller sand utan papper av något slag. Håll hyfsad hög fuktighet.

Orsak kan vara flera. Parasiter, brister i skötseln (temp etc.), dystoki, stress eller annat.  För en så ung ödla är väl dystoki omöjligt dock.

Det är bra att det inte är så mycket som trillat ut än så länge samt att du upptäckt det så tidigt. Då finns det bra chanser att ödlan blir bra igen.

2052
780
psyjoh:
Lägg något tjockt papper i botten typ målarpapper. Sen lätt fuktat hushållspapper som inte smular så lätt. Torky eller liknande är nog bäst så det ej fastnar små pappersbitar. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild