Ljus till ögonfransgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

18
10
emanu88:
Hej,

Jag funderar på att skaffa ögonfransgecko.
Jag läste någonstans att eftersom de är nattaktiva så behöver de inget uvb ljus men det kunde vara bra med en lampa på dagen så att de får rätt dygnsrytm.
Skulle det fungera med en led list från t.ex. Clas ohlson eller Ikea till dagsljuset eller behövs det andra lampor för att de ska må bra?

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
emanu88 skrev:
Hej,

Jag funderar på att skaffa ögonfransgecko.
Jag läste någonstans att eftersom de är nattaktiva så behöver de inget uvb ljus men det kunde vara bra med en lampa på dagen så att de får rätt dygnsrytm.
Skulle det fungera med en led list från t.ex. Clas ohlson eller Ikea till dagsljuset eller behövs det andra lampor för att de ska må bra?

Detta är vad jag läste mej till när jag skrev fakta bladet angående belysning och nattaktiva ödlor: (kopierar från faktablad)

"Man har länge trott att kvälls- och nattaktiva ödlor, tex leopardgeckos (Eublepharis macularius), inte haft något behov av UVB strålning alls. Men ny forskning har visat motsatsen. Även fast dessa typer av ödlor oftast kan få i sig tillräckligt med D3 genom sin föda så har man upptäckt att om de får tillgång till liten del UVB strålning under dagen kan detta vara en fördel. Om de exempelvis inte får i sig tillräckligt med D3-vitamin genom sin föda kan en UVB-lampa med låg strålning, ca 20 µW/cm² under kortare perioder hjälpa till att motverka sjukdomar.
D3-vitamin kan man inte pudra på hur mycket som helst på födan heller, då det finns en risk för överdos och det får då motsatt effekt."

Du kan läsa all info här:
www.terrariedjur.se/?page=info&sub=light

504
396
Crippa:
Köp en exoterra dagsljus lampa så har du snyggt och bra ljus i burken!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild