Flikkameleont (Chamaeleo dilepis)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
Jonas_u:
Hej.
Var på expo stockholm idag. Blev helt förtjust i ett par små flikkameleonter (tror jag det svenska namnet var.)
Vågade inte börja fråga där för då hade jag kommit hem med ett par:p
Tänkte försöka lära mig lite mer först. Hittar dock inte så mycket information så nu undrar jag om det är någon här med bra information. Berätta allt ni vet;)
(Jag har haft ödlor, grodor mm förut, men aldrig kameleont)
Läste igenom skötselråden för Jemenkameleont som jag hittade här vet dock inte hur likt det är med flikkameleonter.
Det jag hittat:
Ljus: viktigt med uv ljus.
Temperatur: 25-30, hög luftfuktighet(regnsystem), bra ventilation
Föda: insekter

Om det blir någon funderar jag på att bygga ett eget terrarium i trä. Gärna fina tipps här med. Hörde någon som sa minst 60 cm högt med kameleonter.

Går det att ha fler i samma terrarium? Tänkte då ett par.
Går det kanske även att ha olika ödlor i samma tänkte kameleont och kanske någon marklevande? (Samma klimat så klart)

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Svar angående dina kameleonter har jag tyvärr inte.

Att blanda olika arter är inget som rekomenderas av de allra flesta på detta forum, även om de kräver samma klimat. Finns bara nackdelar att sätta ihop två olika arter på en sådan begränsad yta.

Finns en annan tråd där änmet har diskuterats lite som du kan kika på här:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=6301&p=1

11
2
olof1:
Jonas_u skrev:
Hej.
Var på expo stockholm idag. Blev helt förtjust i ett par små flikkameleonter (tror jag det svenska namnet var.)
Vågade inte börja fråga där för då hade jag kommit hem med ett par:p
Tänkte försöka lära mig lite mer först. Hittar dock inte så mycket information så nu undrar jag om det är någon här med bra information. Berätta allt ni vet;)
(Jag har haft ödlor, grodor mm förut, men aldrig kameleont)
Läste igenom skötselråden för Jemenkameleont som jag hittade här vet dock inte hur likt det är med flikkameleonter.
Det jag hittat:
Ljus: viktigt med uv ljus.
Temperatur: 25-30, hög luftfuktighet(regnsystem), bra ventilation
Föda: insekter

Om det blir någon funderar jag på att bygga ett eget terrarium i trä. Gärna fina tipps här med. Hörde någon som sa minst 60 cm högt med kameleonter.

Går det att ha fler i samma terrarium? Tänkte då ett par.
Går det kanske även att ha olika ödlor i samma tänkte kameleont och kanske någon marklevande? (Samma klimat så klart)

Vem sålde sånna?

4
0
Jonas_u:
Såg på 2 ställen, tyskarna borta i ena hörnet. Sen hittade jag den i andra hörnet med:p

hittade lite matnyttig information när jag hittade engelska namnet flap-necked chameleon:) fast tar gärna emot ännu mer. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild