Svarta tänder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

10
4
Olwases:
hej, någon som kan ha en aning om vad det svarta kan vara? Han vill inte käka  och är väldigt lat av sig så vet ej vad det kan vara? Han har rätt temperaturer men räcker det med en uv 10.0 lampa ??

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Jag har inga råd angående utseendet på munnen på din skäggagam. Men angående ljuset vill jag gärna råda dig att definitivt byta ut uv 10.0 lampan (exo-terra??) mot något betydligt kraftigare och ljusare! Exempelvis en Solar raptor HID-lampa eller liknande. Ljuset du har i dagsläget duger inte till en skäggagam tycker iaf jag :) Man ska veta att skäggisar i sitt naturliga habitat, Australien, är solälskande/soldyrkande agamer och ljuset + värmen dagstid ofta överstiger vad många erbjuder dom i fångenskap, bara ett tips som sagt :)

Vad är förresten rätt temperaturer i ditt terrarium? Ibland hör man om folk som har "rätt temperatur och rätt luftfuktighet osv" som sen visar sig vara felaktiga, inget påhopp & jag säger inte att det är så. Men bra att veta så mycket som möjligt för oss som har tips eller råd eller andra synpunkter :)

10
4
Olwases:
Jonas_ skrev:
Jag har inga råd angående utseendet på munnen på din skäggagam. Men angående ljuset vill jag gärna råda dig att definitivt byta ut uv 10.0 lampan (exo-terra??) mot något betydligt kraftigare och ljusare! Exempelvis en Solar raptor HID-lampa eller liknande. Ljuset du har i dagsläget duger inte till en skäggagam tycker iaf jag :) Man ska veta att skäggisar i sitt naturliga habitat, Australien, är solälskande/soldyrkande agamer och ljuset + värmen dagstid ofta överstiger vad många erbjuder dom i fångenskap, bara ett tips som sagt :)

Vad är förresten rätt temperaturer i ditt terrarium? Ibland hör man om folk som har "rätt temperatur och rätt luftfuktighet osv" som sen visar sig vara felaktiga, inget påhopp & jag säger inte att det är så. Men bra att veta så mycket som möjligt för oss som har tips eller råd eller andra synpunkter :)

Tempraturena är 24 på dvala och 30 på varma med en solplats på 37-40

184
218
Kristian_F:
Lite googlande gav resultatet: 

"Tandsten
Ödlor kan också få tandsten som leder till infektioner i tandköttet, och i värsta fall i käkbenet. Försök att regelbundet inspektera ödlans tänder. Vid tecken på missfärgning av tänder eller tandkött bör du kontakta en veterinär för snabb åtgärd. Om infektionen hinner sprida sig till benet kan sjukdomen vara mycket svår att behandla." djurriket.info/reptil/reptilernas-sjukdomar/

459
138
Pakke:
Jonas_ skrev:

Dessa habitet har inte med infektion i tänder att göra. Det beror på vad han har käkat eller gett sig själv infektion via fel tugg.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Pakke skrev:

Dessa habitet har inte med infektion i tänder att göra. Det beror på vad han har käkat eller gett sig själv infektion via fel tugg.

Nej men det skrev jag väl inte heller? :) Citerar mig själv också "Jag har inga råd angående utseendet på munnen på din skäggagam" Är bara det naturliga habitatet & ljuset i fångenskap jag gav råd om. 

Är det 100% fastställt att ödlan har en infektion i tänderna pga vad den ätit?

459
138
Pakke:
Jonas_ skrev:

Nej men det skrev jag väl inte heller? :) Citerar mig själv också "Jag har inga råd angående utseendet på munnen på din skäggagam" Är bara det naturliga habitatet & ljuset i fångenskap jag gav råd om. 

Är det 100% fastställt att ödlan har en infektion i tänderna pga vad den ätit?

Ok hehe :)

Nej, det är inte 100% fastställt. Men det kan bero på att insekt som dubia eller syrsa som har taggiga benen som sticker in ödlan tandköttet och orsaka en sån infektion. En av mina leosar har drabbats av tandinfektion på grund av insekt taggiga benen.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Pakke skrev:

Ok hehe :)

Nej, det är inte 100% fastställt. Men det kan bero på att insekt som dubia eller syrsa som har taggiga benen som sticker in ödlan tandköttet och orsaka en sån infektion. En av mina leosar har drabbats av tandinfektion på grund av insekt taggiga benen.

Okej det är alltså en gissning från din sida att ödlan på bilden har en infektion i tänder/tandkött som uppkommit av att ödlan ätit en insekt, fattar jag rätt då? Sen vad det hade med mitt tips att göra förstår jag dock inte alls :D 

459
138
Pakke:
Jonas_ skrev:

Okej det är alltså är en gissning från min sida att ödlan på bilden har en infektion i tänder/tandkött som uppkommit av att ödlan ätit en insekt, fattar jag rätt då? Sen vad det hade med mitt tips att göra förstår jag dock inte alls :D 

Ja, det är min gissningen. Men att ha infektion vid tand kan orska av olika skäl. t.ex tuggat på stenen och fick tänden gå i sönder. Dåliga tänder leder ju till infektion och det finns många orsaker.

Ärligt tror jag inte habitetet har med tandinfektioner med att göra.

334
290
LobsterPie:
Pakke skrev:

Ja, det är min gissningen. Men att ha infektion vid tand kan orska av olika skäl. t.ex tuggat på stenen och fick tänden gå i sönder. Dåliga tänder leder ju till infektion och det finns många orsaker.

Ärligt tror jag inte habitetet har med tandinfektioner med att göra.

Men han sa ju aldrig att habitatet har något med en eventuell infektion att göra heller? Han skrev ju snarare tvärtom.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild