Dränagelager gör substratet Blötare, inte Torrare!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

373
171
Anathawa:
Häftig info som jag egentligen känt till men hunnit glömma och liksom tappat bort.

www.pacificbulbsociety.org/pbslist/2007-February/v42msft361un0q238ci4t8eiv6.html

Jord har puttesmå porer.
Oavsett substratets tjocklek bildas längst ned ett mättat slikt med alla porer vattenfyllda.

Var det skiktet hamnar avgör hur blött dina växter står!
Djupt substrat blir torrare än ett tunt lager.

Ett dränagelager, med stora porer, leder inte bort vattnet som man gärna tror. Vattnet hålls kvar av kapillärkrafter! Det stannar i bottenskiktet i jorden. 

Så vill du ha torrare jord, TA BORT lagret av dränering!
Då har du ett tjockare jordskikt, och större djup jord som inte är helt fylld, mättad, med vatten.

Kontraintuitivt, men sant.

Testa själv!

Däremot:
Genom glaset ser du hur mycket vatten som finns i lecalagret. Det är trevligt.
Använder du vattenmagasin nedanför jorden som luftfuktare, japp, behåll lecan. Vill du ha fuktigt substrat, behåll lecan.

Men "dränerande lager" dränerar alltså inte!
De ÖKAR vattenmängden i ovanliggande jord.

373
171
Anathawa:
Texten jag hittade med den referensen:
"OK, får se om ni orkar igenom den här mycket korta sammanfattningen.
Vid ett, visserligen något extremt, försök med en tredjedel dränering och 2 tredjedelar jord visade det sig att jorden var närmare 20 % fuktigare i krukan med dränering.
Gunillas tankegångar går i rätt riktning. Jord med små porer håller vatten bättre (kapilläreffekten) än de med stora porer och grovt kross i stort sett inte alls.
Vid mättad jord finns det alltid ett utrymme längs ner där alla porer är fyllda med vatten. Använder man ett lager kross i botten flyttas det plaskvåta lagret upp ovanför krossen. Resultatet är att man får mindre andel väldränerad jord i krukan! Ställer man krukan på en sandbädd hamnar oftast det vattenfyllda lagret under i sanden under krukbotten. Förutsatt att krukan har kapillärkontakt med sanden.
Krukskärva i botten på lerkruka fungerar ju mer för att hålla jorden kvar i krukan. Har inget med dräneringen att göra. En duk eller plastnät fungerar lika bra.
Här finns teorin beskriven för de som orkar läsa igenom www.pacificbulbsociety.org/pbslist/2007-February/v42msft361un0q238ci4t8eiv6.html
och dagen innan hittar ni den praktiska övningen."

334
289
LobsterPie:
Men allt vatten hålls ju inte kvar av kapillärkraften? Så om man har ett väldigt fuktigt terrarium så borde det väl fortfarande fungera med dränering? I mina burkar jag har haft lecakulor i så har det i alla fall blivit en massa vatten i dräneringen och det övre lagret har hållit sig lagom fuktigt tycker jag. Har iof inte tänkt överdrivet mycket på det heller iof. 

Och hur funkar kapillärkraften vs gravitationen?  

Har inte kikat på den praktiska övningen än heller, gör det imorgon när jag orkar :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild