Fråga angående Daggecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
1
zevemp:

Hej, undrar hur det är med att sätta in en nästintill fullvuxen hona med en relativt liten hane skulle funka eller om det skulle sluta olyckligt?

Madagaskar daggecko är det vi pratar om.

334
290
LobsterPie:
zevemp skrev:
Hej, undrar hur det är med att sätta in en nästintill fullvuxen hona med en relativt liten hane skulle funka eller om det skulle sluta olyckligt?

Jag vet att många håller Daggeckos i par, oftast fler honor är hanar dock, men det SKA gå med 1.1. Det finns ju dock aldrig några garantier, men att honan är större gör kanske att hon kan "säga" ifrån ifall hanen är på för mycket.

Och kommer inte alla daggeckos ifrån madagaskar?

6
1
zevemp:

Tack för svar, jo men det finns olika daggeckos :)

menade alltså Phelsuma grandis, större madagaskar daggecko, skulle ju kunna vara olika beteende i dem olika sorterna.

334
290
LobsterPie:
zevemp skrev:
Tack för svar, jo men det finns olika daggeckos :)

menade alltså Phelsuma grandis, större madagaskar daggecko, skulle ju kunna vara olika beteende i dem olika sorterna.

Jo jag misstänkte att det var den du menade. Jag har två honor bara så jag kan tyvärr inte uttala mig mer än att det SKA gå. 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Det går, men inga garantiet. 2 hannar=slagsmål om revir att leta honor på. flera hannar och en/flera honor=hannarna slåss om honorna  1.1=hannen är på honan hela tiden under parningstiden och stressar därför honan onödigt mycket. 1 hanne och flera honor=det brukar gå men alldrig med garantier. Fördelen med flera honor och en hane är att hannen är inte på samma hona hela tiden så honorna får vila ibland.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
LobsterPie skrev:

Och kommer inte alla daggeckos ifrån madagaskar?

Nä men i stort sett

zevemp skrev:

Hur stor är en "relativt liten hane"?  är den för liten så kan det gå åt helvete 

6
1
zevemp:

tenebrosa skrev:

Nä men i stort sett

Hur stor är en "relativt liten hane"?  är den för liten så kan det gå åt helvete 

Har ingen just nu utan tittar bara på möjligheterna att köpa en till. 

Har ett rätt stort terrarium med för enbart 2st daggeckos, tror dem skulle ha mycket plats för sig själva. 

Men du kanske kan ge ett minimum på vad du tror skulle vara minst hane att sätta in?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
zevemp skrev:

Har ett rätt stort terrarium med för enbart 2st daggeckos, tror dem skulle ha mycket plats för sig själva. 

Men du kanske kan ge ett minimum på vad du tror skulle vara minst hane att sätta in?

Ska du ha en hanne och en/flera honor bör du ha mnst två honor då hannen kommer vara på honan hela tiden under parningstiden, men om du har två honor är han inte på samma hona hela tiden och därför får honorna vila emellanåt.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:
zevemp skrev:

"ett rätt stort terrarium" är ju lite luddigt, sen måste det ju vara inrett på "rätt sätt" alltså mycket klätter möjligheter och gömställen så dom kan komma ifrån varandra. 
Det bästa är ju om dom är jämnstora och jag har inte läst några rekomendationer om just Phelsuma men +/- 5-7cm på en grandis kan väl vara rimligt så får man ju hålla kolla att dom inte bråkar, det är ju alltid en risk att sätta ihop reptiler. 
Tänk också på att när du ska släppa ihop dom att du möblerar om så att inte en av dom gått med inredningen likadan tidigare.
läs daygecko boken och läs det magnus skrivit på Phelsuma.se riktigt bra information 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Om du har flera, oavsett önsfördelning, SKA du  ha ett terrarium för varje indeivid ifall de bråkar. Har du två stycken och de bråkar ska du ha ett till terrarium att flytta den ena till och så är den andra kvar i terrariet ensam, och det är ett MÅSTE då bråk kan sluta riktigt illa annars.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild