Starterorm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

2
0
Nanoman200:
Hej jag letar efter en första orm och tar gärna emot all a tips! Min favoritorm av de som jag sett är dock kungssnok/kedjesnok!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Läs igenom alla skötselråd här på terrariedjur.se ett par gånger :) Finns mycket information att hämta där av ofta erfaret folk på den specifika arten. 

Ska du söka information på internet så använd artens vetenskapliga namn så kommer du hitta så oerhört mycket mer läsning! 

Två enligt mig bra tips. 

Medlem i GHF
3136
1743
EmanuelKarl:
Ta den orm du är intresserad av. Det är större risk att tröttna på ditt djur om du tar en lättskött art du är inte är intresserad av och därmed slutar med hobbyn. Börjar du med den lite svårare arten du gillar så kan du bara läsa på liiiite längre och så tycker du det är kul och fortsätter med hobbyn. Och det är ju ett plus att just dina favoriter är väldigt enkla att ta hand om. Nyckelordet till att skaffa reptil är nog läsa på. Hoppas det blir en orm tillslut. 

496
213
David:
Kalifornisk kungssnok tycker jag är ett ypperligt val av första orm. Var faktiskt min första orm med. Ganska lätta krav när det kommer till värme och lätta med mat osv.

94
21
jespercarlssoon:
Några enkla att börja med är Majsorm,mjölksnok, Kungssnok dom är lätta att tillgodose behoven för. men sen är det oftast ett mer långvarigt husdjur om du köper det du blir intresserad av och fattar tycke för. Min första orm var en majs men jag har kommit fram till att Corallus hortulanus är det bästa för mig. Det var även ormen jag ville börja med men följde med strömmen och tog majs

306
101
thatreptileguy:
Nanoman200 skrev:
Hej jag letar efter en första orm och tar gärna emot all a tips! Min favoritorm av de som jag sett är dock kungssnok/kedjesnok!

Själv skulle jag rekommendera en västlig trynsnok (heterodon nasicus) små och dagaktiva men har oftast attetyd. Men som andra har nämnt så tycker jag att du ska skaffa den ormen som du är mest intresserad av både för din egen och för ormens skull. Tänk dock bara på att inte ta dig vatten över huvudet alltså att du inte skaffar en orm som är alldeles för svårskött osv. Lycka till!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

thatreptileguy skrev:

Själv skulle jag rekommendera en västlig trynsnok (heterodon nasicus) små och dagaktiva men har oftast attetyd. Men som andra har nämnt så tycker jag att du ska skaffa den ormen som du är mest intresserad av både för din egen och för ormens skull. Tänk dock bara på att inte ta dig vatten över huvudet alltså att du inte skaffar en orm som är alldeles för svårskött osv. Lycka till!

Värt att nämna är ju att det är en baktandsgiftig orm :) Inget jag hade rekommenderat som första orm kanske men smaken är ju olika :) 

Finns ju en hel del totalt ogiftiga arter att starta med istället tycker jag. Men det är MIN åsikt. 

Att man ska starta med en art som intresserar en håller jag absolut med om dock! Med det sagt finns det ju även arter som nybörjare bör undvika.

306
101
thatreptileguy:
Jonas_ skrev:

Värt att nämna är ju att det är en baktandsgiftig orm :) Inget jag hade rekommenderat som första orm kanske men smaken är ju olika :) 

Finns ju en hel del totalt ogiftiga arter att starta med istället tycker jag. Men det är MIN åsikt. 

Att man ska starta med en art som intresserar en håller jag absolut med om dock! Med det sagt finns det ju även arter som nybörjare bör undvika.

Jonas_ skrev:

Dock så är ju giftet väldigt milt men jag förstår ändå att det avskräcker lite.

379
399
Mr_B:
Kungs/kedjesnok är inte jättesvårt o få tag på o har en ganska förlåtande skötsel (inga svårare miljökrav) så skulle kunna rekommendera dig denna som starter till och med i och med ditt första inlägg. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

thatreptileguy skrev:

Dock så är ju giftet väldigt milt men jag förstår ändå att det avskräcker lite.

Getingar har också ett relativt milt gift, trots det dör flera människor årligen av såna stick ;) Man vet aldrig hur känslig man är mot giftet innan man blivit biten. Min poäng var bara att varför börja med en giftig, om milt baktandsgiftig, orm när det finns hundratals ogiftiga att ha som sin första orm. Jag ville bara ge annan åsikt sen gör man som man vill :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild