Bottensubstrat, regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

496
213
David:
Vad bör man använda för bottenmaterial som man också kan plantera i när det kommer till regnskogsterrarium med levande växter.
Vilken matjord som helst? Planteringsjord? 

Har sett en del som kör med ett lager lecakulor först, är det att rekommendera? 
Jag kommer inte ha når regnsystem, endast sprejande för hand.

2966
1648
Hoggaforfan:
David skrev:
Vad bör man använda för bottenmaterial som man också kan plantera i när det kommer till regnskogsterrarium med levande växter.
Vilken matjord som helst? Planteringsjord? 

Har sett en del som kör med ett lager lecakulor först, är det att rekommendera? 
Jag kommer inte ha når regnsystem, endast sprejande för hand.

Alltid bra med lecakulor först för dräneringen så bottenmaterialet inte blir surt sen planteringsduk, över det hamnar själva bottenmaterialet. Torv går ganska bra att odla i men kan gärna blandas i en del av egen kompostjord eller Kaktus&såjord, det är den jorden som har minst gödningsämnen i sig, de flesta jordsorter man köper har väldigt mycket gödning i sig nämligen. 

240
183
Mickee:
Hoggaforfan skrev:

Alltid bra med lecakulor först för dräneringen så bottenmaterialet inte blir surt sen planteringsduk, över det hamnar själva bottenmaterialet. Torv går ganska bra att odla i men kan gärna blandas i en del av egen kompostjord eller Kaktus&såjord, det är den jorden som har minst gödningsämnen i sig, de flesta jordsorter man köper har väldigt mycket gödning i sig nämligen. 

Även sett att en del använder aktiv kol mellan dräneringsmatrialet och planteringsduken för att ta bort dålig lukt, kan det störa ut det biologiska?

30
10
petlover2003:
Den här kanske är bra?

www.herperschoise.se/product.html/terrariejord?category_id=28

www.zoo.se/reptiland-natural-humus.html

Borde gå utmärkt att odla i:) Ha lecakulor underst, annars kan det börja lukta och så planteringsduken och sen "jorden"

496
213
David:
Fortsätter lite med frågor om bakgrund, nån som testat färdiga kokosfiberbakgrunder? Funkar det bra? Hur ser de ut i verkligheten? Har bara tittat på nätet på herperschoice och svårt att få uppfattning om det verkliga utseendet. Vill ha en bakgrund som t ex ficus pumila kan klättra på.

Kommer inte ge mig på att bygga en egen bakgrund i dessa terrarier.

30
10
petlover2003:
David skrev:
Fortsätter lite med frågor om bakgrund, nån som testat färdiga kokosfiberbakgrunder? Funkar det bra? Hur ser de ut i verkligheten? Har bara tittat på nätet på herperschoice och svårt att få uppfattning om det verkliga utseendet. Vill ha en bakgrund som t ex ficus pumila kan klättra på.

Kommer inte ge mig på att bygga en egen bakgrund i dessa terrarier.

Du skulle kunna skicka iväg ett mail till Magnus (tror han hette såXD) på herperschoise och fråga. De svarar snabbt på mail och kan sin sak (reptiler). Det längsta jag fått vänta på svar är 4 timmar:)

2966
1648
Hoggaforfan:
Mickee skrev:

Även sett att en del använder aktiv kol mellan dräneringsmatrialet och planteringsduken för att ta bort dålig lukt, kan det störa ut det biologiska?

Det borde det inte göra men jag har inte testat det eller ens hört om det förrän nu. 

376
359
a6lex:
Jag kör med orkidéjord och döda löv. Drar inte åt sig lika mycket vatten som vanlig jord gör, lätt det blir en sumpmark då.

184
218
Kristian_F:
Kör växter med gott resultat i detta, kaktusar dock, men även ett bonsaiprojekt (Ficus benjamina)

Odlar även (Welwitchia mirabilis) i nåt liknande, men med större andel kattsand (klumpfri bentonit) från coop 5kg för typ 49:-

Det jag vill säga är att det viktigaste är att syret får tillgång till allt odlingsmaterial, det är den anaeroba aktiviteteten som ger upphov till dålig lukt. Sen vad rötterna växer i spelar mindre roll. Själva jorden är egentligen bara media för näring att binda sig till och en struktur att hålla sig stadigt fast i för växten. Orkidèjord funkar bra då den är grov men ändå håller lite fukt. Blandar man sedan i lite kokosfibrer och löv så blir det mer levande struktur vilket ögat gillar :)

373
171
Anathawa:
Bra text:

www.neherpetoculture.com/vivariumconstruction101
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild