Belysning glasterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

496
213
David:
Jag kommer sätta upp ett par glasterrarium på 50x50x50cm. Som värme har jag tänkt använda en lamphållare typ exo terra light dome med värmelampa i styrd av termostat som jag sätter uppe på gallret. 
Det är ett vanligt glasterrarie med en gallerremsa i mitten som det brukar vara. 

Funderar hur jag ska göra med belysning. 
Funderat på en exo terra compact top med nån dagljuslampa. Rekommendera gärna vilka lampor som är bra då jag ska ha levande växter. Har tittat på lamportillallt.se, men kunde av någon anledning inte länka länkadress på denna sida.?  

Det dumma med denna lösning är att allt ljus måste gå genom glas då det inte är nättak över hela. Förlorar man mycket ljus med att det ska gå genom glas? Då tänker jag för växternas skull.

Ledlister från terrajova.eu har jag också funderat på men är inte säker på hur det funkar att fästa dem i ett glasterrarium. Det blir dessutom sladdar inne i terrariet som måste dras ut genom ventilationsgallret. Inte lika smidigt som i ett träterrarie där det är lätt att borra och så.

Vill helst att ljuset skillt från den huvudsakliga värmekällan då jag behöver värme på natten. Annars kunde man ju kört med nån dagljusspot och fått värme och ljus i ett.

496
213
David:
Ser nu att compact top är 20 cm bred och det funka ju inte att ha den ihop med värmelampan då lampan bör vara över gallret.

496
213
David:
Jag fortsätter att tänka högt:)
Msn skulle klart kunna sätta två lightdome på varje terrarium. En med värme och en med ljus. Frågan är om man skulle få tillräckligt med ljus?
T ex med denna lampa 
www.lamportillallt.se/andamal/dagsljus-vaxtbelysning/calex-lagenergilampa-6500k-1450lm-e27-24w.html

Finns även en 20w led med 2000 lumen men den är ju väldigt stor så jag är tveksam att lamphållaren är djup nog.

Vad tror ni? 

Nån typ av ställning med en lysrörsarmatur som hänger en bit ovanför terrarierna skulle kanske också funka. Men det kanske blir lite dyrt.

184
218
Kristian_F:
Om du vill minimera värmen från lampan är det antingen LED eller hänga en bit ifrån som gäller. Har själv sneglat lite på dusk`s UHOP-strips, bra flås i de med reflektorer enligt spec, lite värmeutveckling.

Annars ett par t5 rör en bit ifrån. Har tittat på de här med tillhörande reflektorer till mitt egna projekt: www.xcen.se/lysrorsranna-u122x-24w-t5-high-output-570mm

Vad gäller ljusstyrka till växter med artificiellt ljus gäller tyvärr; ju mer kräm desto bättre. Har dragit upp diverse växter i köksfönstret hemma med en 250W CFL i 6500k med gott resultat, den ligger som ny på strax under 5000 lumen har jag för mig. Dock står de i ett västerfönster och får extra boost av eftermiddags/kvällssolen. Har i två år dragit upp lite olika kaktusar från frö och med de extra soltimmarna de får genom fönstret så funkar det hittills iallafall, de blir tillfredställande kompakta och fina än så länge.

Vad gäller glas och ljus så TROR jag inte det påverkar de delar av spektrat som växterna behöver mest så mycket, så länge man håller rent. Det dimmar styrkan relativt snabbt när det blir dammigt.

496
213
David:
Jag vet ju inte om det blir problem.med värmen. Jag ska ju.ha det varmt i terrariet, så det kanske bara är bra med compactlysrör. Mest att jag vill ha kontroll på den.
Jag ska ju inte heller odla några extremt krävande växter men det är ju kul om det växer lite.

496
213
David:
Sköldpaddsgrejer.se har dessa. Men då måste jag ordna nån ställning.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/sunblaster-t5-ho-54-w-med-nanotech-reflektor.html

2966
1648
Hoggaforfan:
Det är bara uv som är ett bekymmer genom glas annars hade det varit ganska kört med inomhusväxter och växthus etc :-)

184
218
Kristian_F:
Hoggaforfan skrev:
Det är bara uv som är ett bekymmer genom glas annars hade det varit ganska kört med inomhusväxter och växthus etc :-)

Jo, absolut :). Men det är ju lite skillnad på solen vs. oputsade fönster och en 24W lågenergilampa vs. dammigt glas också ;). Tror "vanligt" glas har en ljustransmission på runt 90%, lite blir värme och en del reflekteras.

David skrev:
Sköldpaddsgrejer.se har dessa. Men då måste jag ordna nån ställning.
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/lysrorsramper-t5/sunblaster-t5-ho-54-w-med-nanotech-reflektor.html

Samma som armaturen jag länkade till tidigare plus:www.xcen.se/reflektor-122x-114, iofs får du ju med ett bra rör i sköldpaddsgrejer.se kittet, så blir inte så jättestor skillnad i pris. Sen att man stöttar folk i "branschen" är ju heller inte dåligt ;)

Jag röstar på t5 rören...eller UHOP stripsen...

496
213
David:
Ok så glas, inga problem:)
Men ni tror inte på lösningen lamphållare o en lampa som den jag länkade till ovan? Bättre med nåt lysrör?
Terrarierna är ju inte så stora 50x50x50.

184
218
Kristian_F:
David skrev:
Ok så glas, inga problem:)
Men ni tror inte på lösningen lamphållare o en lampa som den jag länkade till ovan? Bättre med nåt lysrör?
Terrarierna är ju inte så stora 50x50x50.

Tror du får bättre ljus med rör och reflektor, sen om du har terrarierna bredvid varandra så täcker ju längden på rören båda terrarierna. Längre "livslängd" ljusmässigt på t5 rören än lågenergilampan lampan också ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild