Levande växter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

210
273
Lordguras:
Tänkte köpa lite icke giftiga växter från plantagen till mina burkar. Det jag undrar är om jag behöver plantera om dom eller kan jag ställa in dom direkt? Tänkte om det är massa medel både på växten och i jorden? 

tack på förhand

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Lordguras skrev:
Tänkte köpa lite icke giftiga växter från plantagen till mina burkar. Det jag undrar är om jag behöver plantera om dom eller kan jag ställa in dom direkt? Tänkte om det är massa medel både på växten och i jorden? 

tack på förhand

Du ska skölja av dem noga innan du ställer in dem i terrariet. Om du planterar dem eller ställer in dem i krukan är upp till dig. Men om du planterar dem ska du ta bort så mycket jord som möjligt och eventeult trimma rötterna. Du kan trimma bladen också om du vill.

210
273
Lordguras:
Fredrik89 skrev:

Du ska skölja av dem noga innan du ställer in dem i terrariet. Om du planterar dem eller ställer in dem i krukan är upp till dig. Men om du planterar dem ska du ta bort så mycket jord som möjligt och eventeult trimma rötterna. Du kan trimma bladen också om du vill.

Tänkte ha krukorna kvar för smidig städning osv. Men då bör det räcka att skö
lja av dem ordentligt i duschen?

Medlem i SHF
516
232
Fredrik89:
Lordguras skrev:

Tänkte ha krukorna kvar för smidig städning osv. Men då bör det räcka att skö
lja av dem ordentligt i duschen?

Ja. Du kan låta dem torka och skölja av dem ett par gånger för säkerhetsskull. Skölj dem extra noga om du har amfibier eller växtätande reptiler.

210
273
Lordguras:
Fredrik89 skrev:

Ja. Du kan låta dem torka och skölja av dem ett par gånger för säkerhetsskull. Skölj dem extra noga om du har amfibier eller växtätande reptiler.

Tack för snabba och utförliga svar. King

373
171
Anathawa:
Lordguras skrev:

tack på förhand

Jag säger byt jord.
Utan gamla jorden slipper du både ev gifter och ev kryp.

Vi tar in lövkompost, såkryp generellt besvärar oss inte, tvärtom, men odlade växter har ju vissa skadedjur som angriper dem specifikt.

Doppa ner rotpaketet i en balja vatten när du hällt bort fri jord och se resten trollas bort i ett nafs. Med tanke på hur enkelt det är tycker jag det är värt det.

Vi gör det inte alltid, men har man tid och ork tycker jag man ska göra det extra steget. :)

Sett rekommendationer att tvätta de växter som tål det i svag klorlösning och skölja noga, sånt är nog overkill, men den blomjord vi fått med växter innehåller ofta vita små korn av perlit eller nåt. Förbättrar jordluckerheten, men jag tror djur somdu vill ska självdosera kalk ur liten skål, lätt förvirras. Vår skäggagam ville äta kornen. 

Om man inte vet vilka gifter växten behandlats med insekticider etc "internt" via lösta gifter i vattnet de fått,  inte sprejade utanpå, bör man egentligen ha dem i karantän rätt länge, tex om du sätter in ätliga växter tänkta att delvis utgöra foder.

Sett sex veckor som rekommendation.

373
171
Anathawa:
De här tar bort all jord och tvättar sina i klor:

www.neherpetoculture.com/plantprocessingprocedures

28
4
Artosal:
tänkte kapa tråden lite och ställa en annan fråga ang växter, har läst på vissa ställen som påstår att Aloe vera kan vara farligt för terrariedjur, stämmer det? det är till ett terrarie med en dvärgskäggagam jag tänker.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild