Panterkameleont hona

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

35
4
EmptineX:
GrimCamel skrev:
Ägg kan så att säga "fastna" även hos kameleonter, detta kallas då eggbound och leder till död om man inte opererar. Enklast att undvika med en stor nog äggläggnings låda med substrat stadigt nog att gräva och bygga i. Även läst att folk ger sina honor extra kalcium under denna perioden då äggbildningen kräver desto mer. Har hört om honor som grävt tills benen blivit brutna pga MBD. 

Får man fråga syftet med aveln? :)

jo de har ja också hört mycket om men tänkte just om sånt kan bli jobbigare vid högre ålder :) då jag inte kan få bebisar nu o tänkte kanske ett eller två år frammåt.

Jag vill hemskt gärna ha bebis från henne just för att hon är en stor del av mitt hjärta och jag vill så gärna ha en del av henne "kvar" när hon går bort. :/   

28
7
GrimCamel:
Vad du dock måste tänka på är vad som händer med resten av ungarna, plats för dem och huruvida du skall lyckas sälja dem. Såpass unga kameleonter är dessutom mycket svårare att hålla vid liv till skillnad ifrån en äldre. Personligen i ditt fall skulle jag höra med en uppfödare, kolla ut en fin förälder och fråga om/när den har fått ungar nyligen eller vad som finns till salu. Trots allt kommer även en unge avlad utav din egen kameleont vara sin helt egen individ. Det är ett mycket säkrare kort att överlåta det till någon som kan hobbyn och vet vad det innebär att föda upp. Det är så många kameleonter som hamnar i fel händer för att de blivit sålda till någon utan kompetens eller fel information

179
47
Reptilmannen2002:
GrimCamel skrev:
Vad du dock måste tänka på är vad som händer med resten av ungarna, plats för dem och huruvida du skall lyckas sälja dem. Såpass unga kameleonter är dessutom mycket svårare att hålla vid liv till skillnad ifrån en äldre. Personligen i ditt fall skulle jag höra med en uppfödare, kolla ut en fin förälder och fråga om/när den har fått ungar nyligen eller vad som finns till salu. Trots allt kommer även en unge avlad utav din egen kameleont vara sin helt egen individ. Det är ett mycket säkrare kort att överlåta det till någon som kan hobbyn och vet vad det innebär att föda upp. Det är så många kameleonter som hamnar i fel händer för att de blivit sålda till någon utan kompetens eller fel information

Bra sagt det är ju somsagt att ha plats för kommande ungar och även ta hand om dem

35
4
EmptineX:
GrimCamel skrev:

Man kanske kan komma överens me nån uppfödare att liksom få min kameleont gravid o så får hon ägg hos mig sen får uppfödaren ta över bebisarna (så kanske ja typ kan ha en bebis själv).
de e ju just att ja vill ha bebis från min som e grejen.
Min hona e frisk och mår bra ,hon skulle va perfekt för en kull. Kanske finns nån där ute som man kan deala med ^^

28
7
GrimCamel:

Du måste ju då fortfarande ta hand om ungarna i den mest kritiska perioden. Det är inte säkert att skicka iväg precis nykläckta ungar det är därför folk inte säljer dem så unga för någon djurart. 

Det kanske finns någon där ute men inte någon som är seriös skulle gå med på det där, åtminstone tvivlar jag starkt så vida inte hon har en spektakulär stamtavla om du känner till vad som ligger bakom henne de två närmaste generationerna. Jag har förstått att det här är någonting du verkligen vill men om jag skall vara riktigt ärlig så tycker jag inte det är en seriös nog anledning till att föda upp vilket är varför jag åter igen avråder dig...  Du är fortfarande mindreårig och ny i hobbyn. Bli klar med dina studier och tänk efter en gång till sen

35
4
EmptineX:
GrimCamel skrev:
Du måste ju då fortfarande ta hand om ungarna i den mest kritiska perioden. Det är inte säkert att skicka iväg precis nykläckta ungar det är därför folk inte säljer dem så unga för någon djurart. 

Det kanske finns någon där ute men inte någon som är seriös skulle gå med på det där, åtminstone tvivlar jag starkt så vida inte hon har en spektakulär stamtavla om du känner till vad som ligger bakom henne de två närmaste generationerna. Jag har förstått att det här är någonting du verkligen vill men om jag skall vara riktigt ärlig så tycker jag inte det är en seriös nog anledning till att föda upp vilket är varför jag åter igen avråder dig...  Du är fortfarande mindreårig och ny i hobbyn. Bli klar med dina studier och tänk efter en gång till sen

Jag tänkte ju inte göra nått nu , va ba en tanke . Kan säkert få till nått tror jag , såklart en stor plan behövs det vet jag ju . Får se vad som sker :)

35
4
EmptineX:
GrimCamel skrev:

Får väll ba hoppas att hon lever ett långt liv :P för tänkte ju på typ två år frammåt (då e ja inte minderårig :P hah skämt åsido)
jag är en person som läser minst 100sidor innan ja köper ett djur och såklart ska ja göra samma om avel innan ja gör nått. Jag vill de bästa för djur så va inte orolig :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild