Panterkameleont hona

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

35
4
EmptineX:
hur gammal kan en panterkameleont hona va som äldst men ändå få hälsosamma bebisar?

min hona e ett år och några månader och jag skulle vilja få bebis av henne i framtiden tänker mig ett eller två år framåt. Om hon kan va så gammal. Nån som vet nått om detta?

504
396
Crippa:

Borde nog vara bra vid 3 års ålder :)

30
10
petlover2003:
Ja det tror jag med, låter som en hyfsat rimlig ålder:)

35
4
EmptineX:
jag frågade en uppfödare utomlands o han sa att honorna ofta dör redan vid tre års ålder?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
EmptineX skrev:
jag frågade en uppfödare utomlands o han sa att honorna ofta dör redan vid tre års ålder?

Ja du. Har en TEORI som dock inte nödvändigtvis är sann. Det är trots allt bara en TEORI=D

Reptiler lägger obefruktade äggnär de är könsmogna även om de inte är parade (vet de flesta) och om ägget fastnar så blir reptilen stressad. Reptiler brukar vara känsliga för stress (undantag finns) och i synnerhet kameleonter. Kameleonter kan ju till och med dö av stress. Och första gången kanske de inte "vet" lika bra hur de gör som när de gjort det några gånger och därmed har större risk att misslyckas. Så kan det ha med de och göra eller cyclar jag? Men kom ihåg detta är bara vad jag kunde tänka ut själv på något som kunde vara kapabelt till detta, och inget som forskare kommit fram till

35
4
EmptineX:
[quote=EmanuelKarl]
Ja du. Har en TEORI som dock inte nödvändigtvis är sann. Det är trots allt bara en TEORI=D

Hmm asså om man tänker på första gången, tänker mig att det e nog mer så på tex katter som måste ta hand om ungarna. Men asså tror inte de e samma sak me reptiler då de flesta inte tar hand om ungarna alls. Tänker att de kanske e lite mer jobbigt för kameleonten första gången just för att de vill va ifred men de känns lite som att de alltid e lika jobbigt för dem, man ska ju helst ha deras terrarie där folk inte går förbi ha typ lakan över så de inte ser nån som kan störa . 

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
EmptineX skrev:
[quote=EmanuelKarl]

Hmm asså om man tänker på första gången, tänker mig att det e nog mer så på tex katter som måste ta hand om ungarna. Men asså tror inte de e samma sak me reptiler då de flesta inte tar hand om ungarna alls. Tänker att de kanske e lite mer jobbigt för kameleonten första gången just för att de vill va ifred men de känns lite som att de alltid e lika jobbigt för dem, man ska ju helst ha deras terrarie där folk inte går förbi ha typ lakan över så de inte ser nån som kan störa . 

Jag sa inget om att ta hand om ungar. Jag skrev att den kanske tycker det är svårt att få ut ägget och blir stressade om ägget fastnar och därmed kan dö, samt att de förmodligen är svårare och mer stessigt första gången.

35
4
EmptineX:
EmanuelKarl skrev:

Jag sa inget om att ta hand om ungar. Jag skrev att den kanske tycker det är svårt att få ut ägget och blir stressade om ägget fastnar och därmed kan dö, samt att de förmodligen är svårare och mer stessigt första gången.

Aldrig hört att de kan "fastna ". Men kan säkert va mer stressigt i övrigt, me gräva rätt grop o så :/

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
EmptineX skrev:

Aldrig hört att de kan "fastna ". Men kan säkert va mer stressigt i övrigt, me gräva rätt grop o så :/

Jag har hört det med vissa övriga reptiler, dock alldrig med just kameleonter. Men jag tror det kan hända.

28
7
GrimCamel:

Ägg kan så att säga "fastna" även hos kameleonter, detta kallas då eggbound och leder till död om man inte opererar. Enklast att undvika med en stor nog äggläggnings låda med substrat stadigt nog att gräva och bygga i och låta henne vara i fred under denna period. Även läst att folk ger sina honor extra kalcium under denna perioden då äggbildningen kräver desto mer. Har hört om honor som grävt tills benen blivit brutna pga MBD. 

Får man fråga syftet med aveln? :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild