HJÄLP nybörjare som är besatt av aktiva ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Falk skrev:

Vill bara inflika att man köper inte insekter från djuraffär och ger direkt till en ödla utan man måste ladda foderdjuren med näring först.

Oj oj jag var nog trött. Men djuraffärer matar väl med näring?

373
171
Anathawa:
EmanuelKarl skrev:

Tja du. Jag har dålig koll på lampors kostnader (correlophus ciliatus är min enda reptil som dock varken är dagaktiv eller äter vegetabiliskt vill ha rumstemp och mina insekter vill också ha rumstemp utom några som har värmematta) men jag tror daggeckos är ganska billiga. Dock så vill dageckos äta kryp också. Dagaktiv och billig i utrustning är nog svårt. Nattaktiva är oftast billigare då dessa får UV då de är uppe på natten medans dagaktiva behöver UVljus. Och att den skaäta vegetabilisk föda gör det ju ännu svårare.

Tar vi bort kravet att de ska vara billiga har du ju många agamer och ökenlevande leguaner. Tar vi bort kravet att den ska äta vegetabiliskt hjälper det ju inte så myket. Tar vi bort kravet dagaktiv har du ju ögonfransgeckos som dock vill ha variation med insekter ibland. Men det betyder ju inte att du måste odla, utan du kan ju gå till zooafärren 3gånger i månaden och köpa med dig en eller två syrsor/dubia och ge dom till geckon direkt.

Nattaktiva ödlor får INTE UV-ljus på natten. 
Hur tänkte du då? Utan solljus ingen UV-strålning?

Även de mår generellt sett bättre av UV i terrariet. De tar nån vända dagtid, och lite ljus sipprar in i hålorna. Man vet att de flesta av dem kan metabolisera D3 ur UV.
Vet att det är halvkontroversiellt, men även den senast länkade UV-artikeln sa samma sak.

373
171
Anathawa:
EmanuelKarl skrev:

Oj oj jag var nog trött. Men djuraffärer matar väl med näring?

Oftast inte.
De flesta syrsor tex dör innan se sålts, så att ge extra gutloadkost skulle göra en kostsam hantering ännu mindre lönsam. Vissa bra djuraffärer kan säkert tänkas ha välmatade syrsor. Men knappast alla.
Ge näringsberikad föda innan du matar med dem. :)
De ändrar inte näringsvärdet i kroppen nämnvärt av olika kost, utan det är mycket just maginnehållet som hjälper ödlan. :) Därför kan halvtaskigt uppfödda men friska levande syrsor etc som fått bra kost sista dygnet vara nästan lika bra som de du fött upp själv på bra mat.

Rekommenderar att du köper dubia och odlar hemma, enkelt, nästan helt luktfritt, överlever bättre än syrsor och bra näringssammansättning. :)

373
171
Anathawa:
Jättedaggecko gillar vi, och den är hyfsat enkel i sina krav:

Mest pulverhelfoder, klarar rumstemperatur med bara tillskottet från dagsljus och UV-lampa, vanlig enkel sådan, utan HID.
Däremot behöver du hålla luftfuktigheten hög, låta bli att ta i den i onödan då den kan släppa huden av sånt, och du bör helst komplettera med levande insekter ibland.

Sommartid kanske du bor så att du kan fånga svenska gräshoppor? Lagom stora och rätt så gratis.. :)

Läs skötselråd och kolla Youtube. :)

Dagaktiv, kan bli interaktiv och tex ta insekterna ur handen, närapå vegetarianer, jämfört med rena insektivorer. :)

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Anathawa skrev:

Nattaktiva ödlor får INTE UV-ljus på natten. 
Hur tänkte du då? Utan solljus ingen UV-strålning?

Även de mår generellt sett bättre av UV i terrariet. De tar nån vända dagtid, och lite ljus sipprar in i hålorna. Man vet att de flesta av dem kan metabolisera D3 ur UV.
Vet att det är halvkontroversiellt, men även den senast länkade UV-artikeln sa samma sak.

Nattaktiva djur säger folk inte behöver uv men dagaktiva behöver. Uttryckte mig konstigt.

373
171
Anathawa:
EmanuelKarl skrev:

Nattaktiva djur säger folk inte behöver uv men dagaktiva behöver. Uttryckte mig konstigt.

Fredrik89 länkade en text om UV som säger följande:

What About Nocturnal Reptiles?
It is often said that crepuscular and nocturnal species are never out in sunlight, and so they do not benefit from UV. However, so-called “nocturnal” species often do make daytime forays and some, such as the Moorish gecko (Tarentola mauritanica), can be frequently observed basking in full sunlight in the wild. Many species traditionally classified as nocturnal may in fact be cathemeral (irregularly active at any time of night or day, according to prevailing circumstances). Reptile keepers often report seeing daytime basking behavior in so-called “nocturnal” reptiles when they are provided with full-spectrum lighting. 

FFRANCES M. BAINES

Some examples of Ferguson Zone allocations based on Baines et al. (2016).

In the wild, even those that are rarely active when the sun is above the horizon may spend the day resting in places where daylight, which includes UV, filters through. Many arboreal snakes and geckos hide in tree foliage or behind crevices in bark during the day. Leaf-tailed geckos (Uroplatus spp.), for example, sleep in daylight against tree trunks in Madagascar. Terrestrial reptiles may sleep in the partial shelter of undergrowth or leaf litter, or in burrows with parts of the body, often the tail, close to the entrance. Levels of UVB in these deeply shaded places may be very low, but the animals are receiving it for many hours each day. Some species also appear to have very low vitamin D3 requirements.

22
6
Daniela_palocci:
Jag skulle skaffat en skäggagam istället om det var din första ödla och om du har en budget på 3000kr :)
Det är en billigare ödla som behöver ungefär samma lampor som en halspandsleguan. En skäggagam kostar ungefär 300kr och uppåt medan en halsbandsleguan oftast kostar minst 700-800kr. En skäggagam är också mer lätthanterad än en halsbandsleguan då de hoppar mycket samt är väldigt snabba.

Däremot kan jag definitivt rekommendera halsbandsleguan om du inte tänkt hålla på med ödlan eller om du kanske hittar terrarium och tillbehör för en billig peng. Halsbandsleguanen är som sagt mycket mer rörlig vilket kan vara ganska spännande att titta på :P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild