EmanuelKarl skrev:
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Ingen föds med all kunskap. Mitt tips är att inte hantera. Varkn hinner eller orkar skriva en lång text om varför hantering är dåligt för ödlan. Jag gör det imorgon.
Ha det bra och hoppas det blir någon ödla tillslut.
/Emanuel
Hej igen. Är lite trött idag med så orkar inte skriva ett hanteringsinlägg. Så jag kopierar mitt inlägg från tråden "skäggagam" där jag även skriver några av "ursäkterna" till hantering och nämner varför det inte är lämpliga ursäkter enligt mig. Jag har alldrig hört någon "ursäkt" till att man ska hantera som jag håller med om då alla dessa är mer negativa än positiva för ödlan.
Citat från mitt inlägg i tråden "skäggagam":
Läs gärna tråden "disskution om hantering". Där finns det två olika gäng, inte-röra-djuren-gänget och röra-djuren-så-mycket-du/de-vill-gänget. Jag hänger rejält på det förstnämnda gänget. Det orsakar otrolig stress hos djuret som kommer ut i kyla eller torrhet om den är regnskogslevande. Hursomhelst. Det är inte bara stressande. Det kan orsaka njursvikt vilket inte inte är jätte bra. Hanterar man den flera gånger i veckan och hyfsat länge åt gången kan det börja märkas i hans generation vilket blir veterinärvård för mycket pengar, och ibland kan inte ens en kunnig veterinär göra nåot åt det vilket leder till avlivning så de inte ska lida. Om man inte handterar så ofta så kan det märkas några generatoner frammåt vilket leder till att några generationer frammåt drabbas av njursvikt vilket leder till att deras ägare behöver betala veterinärvård trots att den ägaren inte gör något fel. Reptiler har ingen som helst socialitet (dock några undantag t.ex vissa ökenlevande dvärggeckos lever i små grupper men ej för att de är kärleksfulla uta för att med andra av sin egen art är det mindre risk att själv bli uppäten) och verkligen inte med människor. Vi människor är rätt avlägset släkt med dom och tolkar ofta dess beteende som om de var däggdjur. Men om de ligger stilla tror många att den njuter men i reptilers värd är det ett sätt att visa extren stress (undantag under sollampan och när de sover) och springer den runt vill den inte leka jage utan tror du är ett rovdjur.
Bär reptiler på någon sjuka eller ?iknande (typ njursvikt som tidigare tagits upp) så försöker den dölja det så gott det går så den inte blir utvald av rovdjur, därför märker man sällan av njursvikt och tror att djuret mår prima.
Skäggagamer är nyfikna och gillar att utfortska nya saker. När den står dår innanför rutan och krafsar på glaset vill den ut ja. Men den vet inte att du är där(ett stort djur som pillar med den tolkas som rovdjur) och att det är fel klimat (vilket orsakar stress och njursvikt). Man kan istället sätta in ny inredning/möblera om lite i terrariet ibland så har den något att utforska. Därför köper jag inte att "den krafsar på glaset"
En annan grej som även vissa i "inte-röra-djuren-gänget" hanterar sina djur för är storleken. De säger att "En arg varan/tigeryton eller liknande är bland det jäv....... du sett". Dvs. att få den handtam till hantering så den inte bits. Min åsikt om stordjurshantering: klarar man inte en stark reptil när det väl är dags (utan att göra de handtam) ska man inte ha en stark retil. Så jag köper inte den heller.
Folk säger även att de ska vara lugna och fina när de ska till en vterinär. Min åsikt: En reptil är max 3 gånger hot veterinären i sitt liv. Oftast pga. njursvikt. Så kan man inte istället försöka se till att reptilen är såpass frisk att den inte behöver tas till någon veterinär. Så den ursäkten köper jag inte.
Många säger "jag ska kolla hälsan på djuret". Min åsikt: den här köper jag, men inte helt och hållet. Jag tar enbart ut repiler av denna anledning ca 3-5 gånger om året och försöker och göra det så snabbt som möjligt så den slipper vara utanför terrat länge. Dvs. väga, kolla hullet m.m. Men man ska kunna se hullet någolunda i terrariet och inte behöva ta ut dom så ofta av denna anledning. Men detta gör jag inget klapp och kel under tiden utan bara göra det man ska lite snabbt, sen in i terrariet. Man kan ju se hullet i terrarium, men kolla på nårmarre håll räcker att göra några gånger på året.
OBS! Jag vil inte snacka skit om din djurhållning. Men jag (och antagligen även du) vill dina djurs bästa.
/Emanuel
Och en sak mer än citatet vill jag tilläga ang. att de ska vara lugna hos veterinären. Med tanke på hur sällan den är på veterinärbesök så kan de jämföras med att sticka barn med nål varje dag tills dagen de sa ta spruta.