Kristian_F skrev: Ett av gömslena, mycket bra övning vad gäller målningen, nu vet jag hur jag inte ska göra med huvudprojektet, försökte mig på denna teknik:
www.youtube.com/watch?v=4m-y-Gy5KDQ&t=809sDock så suger ju fixen vätska, så man får vara med med en ren pensel med vatten och dämpa kanterna, annars blir det inte så mjuka övergångar mellan nyanserna.
Testade även att försegla fixen lite det sista jag gjorde. Blandade PVA-lim och vatten, 1 del lim till 3 delar vatten i vikt, sedan penslade jag på det. Då suger fixen in vattnet och limmet så slipper man den blanka finishen. Får ta en rättvis bild senare när det torkat ordentligt.
Det är mycket mer nyansskillnader här, dock så blir den väldigt jämn när den är fuktig.
Kokosnöt boet :). Det kommer bli halvt nedgrävt med bottenmatterial över, så att det lyser igenom gör inte något egentligen.
Håller på att måla den stora bergsformationen i terrariet nu, ska försöka ta en rättvis bild på det när det är klart. det är svårt att få med alla nyanserna med ljuset i rummet eller blixt...
När folk gör stora stenfejkblock av cement, eller cementfigurer i gjutform, tipsar de duktigaste ofta om att fukta cementen innanman målar den.
Mättad cement låter dig välja hurmycket nyans duvill ha istället för att slurpa i sig vätska och färg genast!
Jag har en länk jag ska hitta åt dig. :)
Blöt cementstenbumling, massor av vatten:
youtu.be/rgtxXhoOB5cSaker man kan göra med cement...
Det häftiga är att under sin bearbetningstid skiftar cement och betong karaktär, först kan du forma och pressa in mönster, sedan karva, och sist mejsla som andra stenmaterial. Det gör det helt fantastiskt att skapa av...
Vi har ju sällan den här typen av struktur"molds", men ett bra tips förutom stålborste och palettkniiv är att dunka lite med en riktig sten av lagom porositet.
Njut av detta:
youtu.be/OgHPGnkwTTA