Nematoder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

127
79
Curpling:
Hej, jag har bekymmer med sorgemyggor i mitt regnbågsterrarium.
Har fått tips på nematoder, men då uppstår frågan: Skadar dessa på ngt sätt djuret som bor i terrariet?
Någon här som använt nematoder?

173
253
Akesson:
Curpling skrev:
Hej, jag har bekymmer med sorgemyggor i mitt regnbågsterrarium.
Har fått tips på nematoder, men då uppstår frågan: Skadar dessa på ngt sätt djuret som bor i terrariet?
Någon här som använt nematoder?

Nematoder är något som diskuteras mellan varven i pilgiftssammanhang.
Där skyr man dom som pesten o är bland det värsta du kan få in i ett pilgiftsterrarium o enda sättet att bli av med dom är att riva ut allt o totalsanera.
Detta är för att dom är grymt effektiva på att slå ut hoppstjärtskolonier man inplanterar för microbiologin i burken.

Dom är inte skadliga för terrariedjuren i sig men käkar som sagt upp hoppstjärtar på ett väldigt effektivt sätt.
Sen är det ju klart att förökar dom sig lavinartat så skulle det på sikt kunna leda till ett eventuellt stressmoment för terrariedjuren att ha dom krälande överallt.
Precis som kvalster du kan få in via bananflugsodlingar

Jag skulle definitivt inte ge mig på att använda nematoder.
Gå gärna in på www.pilgift.se o läs i forumet om dessa små lymmlar o du kan säkert hitta info om sorgmygg där oxå då dom används som foderdjur.

Mvh
Åkesson

127
79
Curpling:
Ok. Men blir dom så stora som dom ens är märkbara? 
Tittat på dessa: bionema.se/info/sorgmyggor-blomflugor/ och som jag förståt så är dom mikroskopiska?

Att dom käkar upp hoppstjärtarna vill man ju förstås inte...
Någon som har förslag på hur jag kan få bort dessa små eländiga sorgemygg? 
Måste jag flytta ormen och låta substratet torka ut helt för att dom skall dö?

173
253
Akesson:
Curpling skrev:
Ok. Men blir dom så stora som dom ens är märkbara? 
Tittat på dessa: bionema.se/info/sorgmyggor-blomflugor/ och som jag förståt så är dom mikroskopiska?

Att dom käkar upp hoppstjärtarna vill man ju förstås inte...
Någon som har förslag på hur jag kan få bort dessa små eländiga sorgemygg? 
Måste jag flytta ormen och låta substratet torka ut helt för att dom skall dö?

Visst går det att se dom med ögat även om dom är små. Du ka se dom sitta o "svänga" med huvudet i jakt på föda.
Oftast följer dessa plågor med nya växter in i terrariet.

127
79
Curpling:
Akesson skrev:

Visst går det att se dom med ögat även om dom är små. Du ka se dom sitta o "svänga" med huvudet i jakt på föda.
Oftast följer dessa plågor med nya växter in i terrariet.

Där ser man. Trodde det var mer eller mindre nyttodjur. Sorgemyggor brukar ju kunna följa med i nya krukväxter och nemotoder som jag förstått det är ett ekologiskt sätt att bli av med sorgemyggor.

Man lär sig ngt nytt varje dag. 

Några andra förslag på hur man blir av med sorgemyggor?

184
218
Kristian_F:
Det är ju inte säker att det som beskrivs som ett problemdjur i grodhobbyn är samma art som den som Curpling tittat på. Nematoder är en djurklass som har mer än 20 000 beskrivna arter (wikipedia). Men om de kommer in genom nya växter till grodterrarierna så är det ju inte helt osannolikt ändå...

Om man inte är sugen på att chansa eller experimentera är ett annat förslag att sätta in lite växter från Drosera släktet, de kräver en hel del ljus och får inte torka ut. Växer bra i ren vitmossa eller sand/torv blandning och fångar flygande fän som ena riktiga proffs :). Har själv en del Drosera capensis i köksfönstret och de tar hand om fruktflugorna i augusti på ett hjälpsamt sätt.

173
253
Akesson:
Kristian_F skrev:
Det är ju inte säker att det som beskrivs som ett problemdjur i grodhobbyn är samma art som den som Curpling tittat på. Nematoder är en djurklass som har mer än 20 000 beskrivna arter (wikipedia). Men om de kommer in genom nya växter till grodterrarierna så är det ju inte helt osannolikt ändå...

Om man inte är sugen på att chansa eller experimentera är ett annat förslag att sätta in lite växter från Drosera släktet, de kräver en hel del ljus och får inte torka ut. Växer bra i ren vitmossa eller sand/torv blandning och fångar flygande fän som ena riktiga proffs :). Har själv en del Drosera capensis i köksfönstret och de tar hand om fruktflugorna i augusti på ett hjälpsamt sätt.

Absolut inte.
Oavsett vad det är för arter du håller så är risken där att du får med dig nematoder in i burken via växter om du nu använder levande bromelior o andra sorter.
Har du dessutom en microbiologi bör du oxå vara rädd om den o nematoder slår effektivt ut det väldigt fort.
Anledningen till att jag tog upp det med lutning åt pilgift var för att det är något som diskuteras inom grodhobbyn o kunskap o erfarenhet om nematoder är stor där.

127
79
Curpling:
Nu är det inte nematoder jag har problem med, utan sorgemygg. 
Frågan är mer om ngn då har koll på hur jag kan bli av med dom på ett effektivt sätt.

173
253
Akesson:
Nej precis.
Dock ville jag bara lyfta fram ev problem som nematoderna kan medföra :)

127
79
Curpling:
Akesson skrev:
Nej precis.
Dock ville jag bara lyfta fram ev problem som nematoderna kan medföra :)

Och det uppskattas :) Tack
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild