Uva, uvb (skäggagam)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

11
2
Monsterlaxen:
hej igen! Jag är ju rätt så ny när de kommer till den här sidan, så jag vet inte hur man redigerar (om man ens kan det?) sina "trådar" så jag gör en till! Jag har nu läst på rätt så länge om skäggagamer, men dehär med uvb och uva gör mig väldigt förvirrad! :/ kan någon snäll person förklara lite enkelt för mig vilka lampor man ska ha och vart i terrariumet :D

1275
1725
Falk:
Sök på hid så kommer du att finna flera trådar här på forumet

504
396
Crippa:
www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-paket/mega-ray-uv-widebeam-hid-50-w-med-drivdon.html här är allt du behöver. Denna blir bra för din skäggis =) Mega-ray och Solar raptor är riktigt bra lampor speciellt för sköldpaddor och agamer som behöver mycket uva/uvb!

334
290
LobsterPie:
"Rätt så länge" du skapade förra tråden igår haha ;) 

Nej men kortfattat så behöver reptiler uvb för att kunna tillverka vitamin D3 vilket de behöver för att kunna ta upp kalcium vilket är livsviktigt för bland annat benen i kroppen. Uva minns jag inte exakt varför men det har något med att de helt enkelt mår bättre av det (uva finns för övrigt i typ alla lampor förutom LED såvitt jag vet)

Men hur som helst, köp HID, det är det bästa du kan ha. Speciellt till soldyrkande ödlor som tex en skäggis. Är du osäker på vad du behöver så kan du alltid skicka iväg ett mail till P-A Barkskog (han som driver www.skoldpaddsgrejer.se) och kolla med honom.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
Skapa ett nytt inlägg i din gamla tråd.

11
2
Monsterlaxen:
Haha, tack för svaren! "Rätt så länge" hahah lät lite dumt om jag la ut det där igår, menade typ allt annat utom ljuset för mat och sånt är ju inget problem! Sen vill jag alltid om jag skaffar ett djur ha 100% koll på vad man behöver mm så det är lika bra att fråga om precis allt xD Men finns det billigare lampor?? :/. //MVH

334
290
LobsterPie:
Monsterlaxen skrev:
Haha, tack för svaren! "Rätt så länge" hahah lät lite dumt om jag la ut det där igår, menade typ allt annat utom ljuset för mat och sånt är ju inget problem! Sen vill jag alltid om jag skaffar ett djur ha 100% koll på vad man behöver mm så det är lika bra att fråga om precis allt xD Men finns det billigare lampor?? :/. //MVH

Klart att det finns billigare lampor. Men du vill väl ha det så bra så möjligt för ditt djur? 

11
2
Monsterlaxen:
Självklart! :) 

334
290
LobsterPie:
Monsterlaxen skrev:
Självklart! :) 

Då köper du hid. Det är ju uv, värme och en massa ljus i ett. Så du slipper köpa en massa olika lampor

373
171
Anathawa:
Monsterlaxen skrev:

Det finns billigare och tillräckligt bra alternativ, men du bör då välja ett lysrör med UVB och ha det tillräckligt nära ödlan, inne i terrariet. Och en bra hållare till det, med reflektor. Bra dagsljuslampor hittar du länkar till här, runt 60:-, och så frakt på det. Och en värmelampa, och keramhållate pga värmen. Så, även om priset för HID är högt initialt så blir skillnaden inte enorm, och ballasten betalar du bara en gång. 

Jag anser att du troligen behöver komplettera ändå med lite extra dagsljus i andra änden av terrariet, men ja, allt tyder på att HID är detbästa som finns just nu. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild