Samonellasmittning, kan kockar handskas med reptiler?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
tobbe93 skrev:

Kan inte en skäggagam som inte är van att hanteras bli stressad när det är dags för bad och så vidare? Och det är väl lämpligt om de fungerar att plocka upp för att kunna granska ev. skador osv? Tänker också att de blir extra stimulerade av att få komma ut även om jag förutstätter en stimulernade miljö i terrariet?

Stimulerande är det ju knppast. Sjuka är vad de blir. Angående "granska ev. skador" så säger jag så här: Det händer förmodligen ingen skada i dens liv, om det gör det så blir det nog bara en gång. Typ som att stcka barn med nål varje dag tills de ska ta spruta. Om det nu sker en skada är det förmodligen pga. sjukan (njursvikt oftast) av hanteringen eller iaf förvärras av njursvikt, annars är det dumt att kombinera njursvikt med den andra skadan. Ha en vattenskål där den får plats att bada i terrariet så kan den bada när den själv känner för det.

15
2
tobbe93:
Westman skrev:

Varför ska du bada den?

Har läst att det underslättar ömsningen? Det rekommenderades att ungar skulle blötas i 20 min för att inte skinn skulle fastna på tår, runt ögonen osv.

15
2
tobbe93:
Crippa skrev:
Har hållt på med flera olika reptiler i ca 10 år nu, allt från grodor, ödlor, sköldpaddor och jag har varit riktigt slarvig med att tvätta händerna men jag har aldrig åkt på något! Risken är nog väldigt liten och inget man behöver gå runt och vara rädd för! Är man rädd för något så ja tvätta händerna bara. Var försiktig med att bada din skäggagam. De kan bli förstoppade så bättre att ha en skål med vatten i terrariet där den kan gå och dricka men bad behövs inte. Många som inte tycker att agamer och ödlor överhuvudtaget ''behöver'' en skål med vatten men enligt lag så ska de ha det och jag har faktiskt en dabbagam som dricker väldigt ofta ur sin vattenskål. Lycka till :)

Tack så mycket! :)

15
2
tobbe93:
tobbe93 skrev:
Hej! Jag var i skedet att göra i ordning ett nyinskaffat terrarium och skaffa min första dvärgskäggagam. Diskuterade saken igår med farmor, som påpekade att jag kanske inte kan ha reptiler på grund av risken för samonellaspridning. Och eftersom jag är kock känns det riktigt riskigt att föra in ev salmonella i resataurangköket. Vill verkligen inte att det ska hindra mig från att kunna äga en ödla. Har läst att hygien är a och o samt att smittning endast sker när man får in salmonellabakterier i kroppen. Men ändå, hur stor är risken? Vill ju kunna ta ut ödlan från terrariet och låta den utforska innomhus. Så länge den är ren och inte gör ifrån sig innomhusborde det väl vara utan risk?  Men jag undrar om någon av er jobbar med mat och har reptiler hemma? Hur tänker ni kring det? Vill verkligen inte riskera något. I så fall får en annan inneboende flytta in i terrariumet.

Det är just risken som verkar lite luddig. Inget vet riktigt. Läste nån rapport om samlonella från reptilar i olika hushåll med olika antal arter och djur. De hade hittat olika samonellabakterier i 10 av 14 hushåll. Men när alla i tråden säger att det är lugnt om man pikar hygienen så känner jag mig något lugnare :)

15
2
tobbe93:
EmanuelKarl skrev:

Stimulerande är det ju knppast. Sjuka är vad de blir. Angående "granska ev. skador" så säger jag så här: Det händer förmodligen ingen skada i dens liv, om det gör det så blir det nog bara en gång. Typ som att stcka barn med nål varje dag tills de ska ta spruta. Om det nu sker en skada är det förmodligen pga. sjukan (njursvikt oftast) av hanteringen eller iaf förvärras av njursvikt, annars är det dumt att kombinera njursvikt med den andra skadan. Ha en vattenskål där den får plats att bada i terrariet så kan den bada när den själv känner för det.

Okej tack för infon. Men bör man spreja de ibland med vatten?

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
tobbe93 skrev:

Okej tack för infon. Men bör man spreja de ibland med vatten?

Nu har jag inte just skäggagam mem har för mig tt jag läst att de ska ha ca 40% fuktighet så ja. Och så har man en badbalja i terrariet där den kan bada när den vill och den hjälper ju till med fuktigheten när vattnet (som fylls på dagligen) dunstar. Så sätt in en hygrometer och se om dunstande vatten räcker för att få 40%luftfukighet eller om du själv ska spraya lite extra med en blomspruta.

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

tobbe93 skrev:

Har läst att det underslättar ömsningen? Det rekommenderades att ungar skulle blötas i 20 min för att inte skinn skulle fastna på tår, runt ögonen osv.

Googla habitat bilder. Och fundera på hur ofta dom badar  :)

373
171
Anathawa:
Fukta substrat att gräva i, blanda samd och jord, låt det vara såpass fuktigt att det delvis håller formen när du gräver i det, tänk baka sandkakor i sandlåda, och ha tillräckligt djupt. Då får du dels fuktigate luft, dels nötning som lossar ev ömsresyer från tårna när de gräver, dels svalka, dels vattenupptag genom hud...

Funkar bra till de flesta australiensiska marködlorna. Varaner och skäggagamer: definitivt.
Bada behöver bara djur som hålls utan substrat eller helt fel kost, gissar jag?
Och så om de är sjuka. Då kan man vätska upp dem med bad. De  tar upp vätska inte så mycket genom huden men genom sin "vent" dvs kloak / ändtarmsöppning.

Vid vissa mediciner kan det vara oerhört viktigt att de får i sig vätska samtidigt. Men har du en badskål, visar släggagamen att vattnet är vatten så att den fattar att den kan dricka om den har lust (dropps vatten så det syns och hörs) så är de inte i behov av bad utanför terrariet någonsin om de som sagt onte behöver vätskas upp pga sjukdom. Våra har gillat vattensprutedroppar på nosen att slicka i sig. Bada utanför var aldrig nån hit. Men att lägga sig i vattenskålen uppskattades. ,;)

1159
626
Temla:
Ang. öms på skäggagamer.
När ömset hänger torrt och prassligt brukar jag ta en rejält blöt bomullstuss och badda med så lossnar det fortare. Alternativt spraya försiktigt med ljummet vatten.  Kan tänka mej att det är väldigt irriterande och obekvämt att gå omkring med det där på kroppen, vilket också jag gissar är en av orsakerna på att de kan vara lite "tjuriga" under öms. Varför inte underlätta för djuren om man har möjlighet? Djur i det vilda har ingen möjlighet att få hjälp, men det är ju ingen orsak till att man inte kan hjälpa till lite för djur i fångenskap. Även om man ställer in en stor vattenskål de kan bada i är det inte säkert de gör det ändå. Vissa badar, vissa inte. Jag har en skäggis som BARA vill bada i en stor balja på balkongen på sommaren - där hoppar hon i själv och kan ligga och plaska uppåt en halvtimme. Hon har aldrig någonsin badat i terrariet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild