Samonellasmittning, kan kockar handskas med reptiler?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
2
tobbe93:
Hej! Jag var i skedet att göra i ordning ett nyinskaffat terrarium och skaffa min första dvärgskäggagam. Diskuterade saken igår med farmor, som påpekade att jag kanske inte kan ha reptiler på grund av risken för samonellaspridning. Och eftersom jag är kock känns det riktigt riskigt att föra in ev salmonella i resataurangköket. Vill verkligen inte att det ska hindra mig från att kunna äga en ödla. Har läst att hygien är a och o samt att smittning endast sker när man får in salmonellabakterier i kroppen. Men ändå, hur stor är risken? Vill ju kunna ta ut ödlan från terrariet och låta den utforska innomhus. Så länge den är ren och inte gör ifrån sig innomhusborde det väl vara utan risk?  Men jag undrar om någon av er jobbar med mat och har reptiler hemma? Hur tänker ni kring det? Vill verkligen inte riskera något. I så fall får en annan inneboende flytta in i terrariumet.

Medlem i GHF
3149
1762
EmanuelKarl:
90% av alla reptiler bär på salmonella. Jag jobbar ej som kock men skulle säga att tvätta händerna NOGA med tvål och vatten efter att du har gjort något i terrariet (bytt mat m.m.).

Sedan mår reptiler inte bra av hantering (det finns två läger ang. detta. Röra-djuren-så-mycket-de-vill-gänget och inte-röra-djuren-gänget och jag har hängt på det sistnämnda som förövrigt är de ända som har vetenskapliga bevis för att djuren mår dåligt av hantering. Läs tråden "disskution om hantering" då det blir OT med hantering i denna tråd) så du bör ändå inte hantera den i onödan. Tänk dom som fiskar: se men inte röra. Så om du bara tittar på den och alltid tvättar dig NOGA med tvål efter vattenbyte, matbyte, städning m.m. så är det ingen fara.

184
132
C_corpse:
tobbe93 skrev:
Hej! Jag var i skedet att göra i ordning ett nyinskaffat terrarium och skaffa min första dvärgskäggagam. Diskuterade saken igår med farmor, som påpekade att jag kanske inte kan ha reptiler på grund av risken för samonellaspridning. Och eftersom jag är kock känns det riktigt riskigt att föra in ev salmonella i resataurangköket. Vill verkligen inte att det ska hindra mig från att kunna äga en ödla. Har läst att hygien är a och o samt att smittning endast sker när man får in salmonellabakterier i kroppen. Men ändå, hur stor är risken? Vill ju kunna ta ut ödlan från terrariet och låta den utforska innomhus. Så länge den är ren och inte gör ifrån sig innomhusborde det väl vara utan risk?  Men jag undrar om någon av er jobbar med mat och har reptiler hemma? Hur tänker ni kring det? Vill verkligen inte riskera något. I så fall får en annan inneboende flytta in i terrariumet.

Jag jobbar i en mjölkproduktion och där är en del som säger att jag inte får ha reptiler om jag ska jobba med det. Men allt handlar om hygien. När jag hanterat (matar utanför terrarie), bytt vatten, städat terrarie osv så tvättar jag såklart händerna. Tvål, vatten och handsprit efteråt. Åker heller inte till jobb med kläderna jag har hemma när jag håller på med djuren.

Samma som att jag tvättar händerna med tvål och vatten samt spritar händerna innan jag går på rast och ska äta på jobb och likadant efter jag ätit innan jag går ut till djuren igen.

Nu har jag turen att min chef älskar reptiler. Men jag vet att vissa gårdar inte tillåter reptiler eller fåglar hemma hos sina anställda pga smittorisker. Ni bör ju ha liknande rutiner i ett kök när det gäller hygien, Så hade jag varit dig hade jag pratat med chefen och förklarat det här med hygienen.

Sen som EmanuelKarl skrev, så är det inga djur som har behov av eller mår bra av att vara ute i soffan och kolla på tv. 

15
2
tobbe93:
C_corpse skrev:

Jag jobbar i en mjölkproduktion och där är en del som säger att jag inte får ha reptiler om jag ska jobba med det. Men allt handlar om hygien. När jag hanterat (matar utanför terrarie), bytt vatten, städat terrarie osv så tvättar jag såklart händerna. Tvål, vatten och handsprit efteråt. Åker heller inte till jobb med kläderna jag har hemma när jag håller på med djuren.

Samma som att jag tvättar händerna med tvål och vatten samt spritar händerna innan jag går på rast och ska äta på jobb och likadant efter jag ätit innan jag går ut till djuren igen.

Nu har jag turen att min chef älskar reptiler. Men jag vet att vissa gårdar inte tillåter reptiler eller fåglar hemma hos sina anställda pga smittorisker. Ni bör ju ha liknande rutiner i ett kök när det gäller hygien, Så hade jag varit dig hade jag pratat med chefen och förklarat det här med hygienen.

Sen som EmanuelKarl skrev, så är det inga djur som har behov av eller mår bra av att vara ute i soffan och kolla på tv. 

Kan inte en skäggagam som inte är van att hanteras bli stressad när det är dags för bad och så vidare? Och det är väl lämpligt om de fungerar att plocka upp för att kunna granska ev. skador osv? Tänker också att de blir extra stimulerade av att få komma ut även om jag förutstätter en stimulernade miljö i terrariet?

Medlem i DHF
1083
778
Westman:
tobbe93 skrev:

Kan inte en skäggagam som inte är van att hanteras bli stressad när det är dags för bad och så vidare? Och det är väl lämpligt om de fungerar att plocka upp för att kunna granska ev. skador osv? Tänker också att de blir extra stimulerade av att få komma ut även om jag förutstätter en stimulernade miljö i terrariet?

Varför ska du bada den?

1253
476
leedragon:
tvätta händerna och ha djuren i terrariet. låt inte djuren nära de klädder du ska ha på jobbet. tvätta din arbetsklädder regelbundet.
Hanna:
Jag jobbar med livsmedel och har reptiler. Eftersom det inte står i avtalet att det är förbjudet så har jag inte ens brytt mig om att informera om det. Jag byter kläder på jobbet samt tvättar och spritar händerna noga många gånger om dagen. Är även noga med att tvätta händerna med tvål och vatten så fort jag grejat hos djuren.

3
28
TobiasH:
Har jobbat som kock i nästan tjugo år och haft ormar lika länge. Det har aldrig varit någon hemlighet och ingen har varit bekymrad över det. Som alltid gäller god hygien vid hantering av reptiler, som ni redan skrivit. Följer man bara de hygienstandard som gäller för resturangkök är det inga problem. Tänk på alla däggdjursägare, tror ni att de är i närheten av reptilägare när det gäller handhygien? Även däggdjur är smittorisker eller magsjuka småbarn för den delen. Tänk på all kyckling som kommer från länder som har stora problem med salmonella i sina fågelbesättningar och som hanteras i svenska kök. Följer man bara de hygienkrav vi har på oss i livsmedelsbranschen så är det inga problem.

2966
1648
Hoggaforfan:
tobbe93 skrev:

Jag har för mig att det inte finns något dokumenterat fall i Sverige där någon fått salmonella av sina reptiler. Tvätta händerna ska räcka.

504
396
Crippa:
Har hållt på med flera olika reptiler i ca 10 år nu, allt från grodor, ödlor, sköldpaddor och jag har varit riktigt slarvig med att tvätta händerna men jag har aldrig åkt på något! Risken är nog väldigt liten och inget man behöver gå runt och vara rädd för! Är man rädd för något så ja tvätta händerna bara. Var försiktig med att bada din skäggagam. De kan bli förstoppade så bättre att ha en skål med vatten i terrariet där den kan gå och dricka men bad behövs inte. Många som inte tycker att agamer och ödlor överhuvudtaget ''behöver'' en skål med vatten men enligt lag så ska de ha det och jag har faktiskt en dabbagam som dricker väldigt ofta ur sin vattenskål. Lycka till :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild