tobbe93 skrev:
Hej! Jag var i skedet att göra i ordning ett nyinskaffat terrarium och skaffa min första dvärgskäggagam. Diskuterade saken igår med farmor, som påpekade att jag kanske inte kan ha reptiler på grund av risken för samonellaspridning. Och eftersom jag är kock känns det riktigt riskigt att föra in ev salmonella i resataurangköket. Vill verkligen inte att det ska hindra mig från att kunna äga en ödla. Har läst att hygien är a och o samt att smittning endast sker när man får in salmonellabakterier i kroppen. Men ändå, hur stor är risken? Vill ju kunna ta ut ödlan från terrariet och låta den utforska innomhus. Så länge den är ren och inte gör ifrån sig innomhusborde det väl vara utan risk? Men jag undrar om någon av er jobbar med mat och har reptiler hemma? Hur tänker ni kring det? Vill verkligen inte riskera något. I så fall får en annan inneboende flytta in i terrariumet.
Jag jobbar i en mjölkproduktion och där är en del som säger att jag inte får ha reptiler om jag ska jobba med det. Men allt handlar om hygien. När jag hanterat (matar utanför terrarie), bytt vatten, städat terrarie osv så tvättar jag såklart händerna. Tvål, vatten och handsprit efteråt. Åker heller inte till jobb med kläderna jag har hemma när jag håller på med djuren.
Samma som att jag tvättar händerna med tvål och vatten samt spritar händerna innan jag går på rast och ska äta på jobb och likadant efter jag ätit innan jag går ut till djuren igen.
Nu har jag turen att min chef älskar reptiler. Men jag vet att vissa gårdar inte tillåter reptiler eller fåglar hemma hos sina anställda pga smittorisker. Ni bör ju ha liknande rutiner i ett kök när det gäller hygien, Så hade jag varit dig hade jag pratat med chefen och förklarat det här med hygienen.
Sen som EmanuelKarl skrev, så är det inga djur som har behov av eller mår bra av att vara ute i soffan och kolla på tv.