David skrev:
Ska skaffa mig ett par nya terrarier. Först 2 st ca stl 60x60x60.
Mina krav är
De ska vara fukttåliga och funka bra till fuktigt klimat
Ska innehålla levande växter så de bör gå få till vettigt ljus.
Ska vara till trädlevande ormar så inget varmt i terrariet som kan skada ormen.
Alt 1 Vanliga glasterrarier. I regel har dessa ventilation i framkant och en remsa i tak.
Nackdel, ventilation i tak, ej stapelbara.
Fördel, bör vara enkelt att få till bra ljus, kanske även värme med värmelampa och armatur. Typ solar raptor heating lamp 60W och en light dome styrd med termostat. Eller?
Alt 2 Exo terra 60x45x60
Nackdel, nättak (går ju åtgärda med "plastglas"), ej stapelbara, inte med armaturen iaf.
Fördel, bör gå få till bra ljus och värme med compact top och "light dome" Blir enhetligt och snyggt.
Alt 3 Egenbyggda i formplyfa
Nackdel, den fula färgen som jag inte vill ha:) Jag måste bygga själv. Måste sätta ljus och värme inne i terrariet om jag vill göra de staplingsbara.
Fördel, plyfan håller värmen bra, kan sätta ventilation var jag vill.
Går ju givetvis bygga i vanliga plyfa, måla och fuktsäkra men det är ju ganska omständigt.
Hur hade ni gjort?
Hittar inte mycket bra ljus som funkar inne i ett plyfaterrarium som dels ger bra med ljus, tål fukt och inte ser för illa ut. Finns ju armaturer på biltem med de är ju så stora o klumpiga.
Bygg en regelställning, lite som en stor hylla, så kan du ha glasterrarium om du vill. Led lister finns så ljuset till växterna går att lösa men UV kan bli problem.
Går att slipa bort färgen på formplyfa om man vill (använd ansiktsmask) eller klä det utvändigt med faneer eller paneler.
Du kan även bygga in en top i formplyfan (eller annat material), tänk låda för ljuset, med galler mellan bur och lampor men tak så fuktigheten behålls.
Bygg i annat skivmaterial och klä insidan med gummiduk eller måla.